Ford diarahkan panggil balik 3 juta unit keretanya di seluruh dunia kerana masalah beg udara Takata

Ford diarahkan panggil balik 3 juta unit keretanya di seluruh dunia kerana masalah beg udara Takata

Selepas US National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) mengarahkan Ford untuk memanggil balik kesemua keretanya yang terjejas akibat masalah inflator beg udara bahagian pemandu buatan Takata, pada Selasa lepas, membuatkan pengeluar kereta berkenaan akur dengan arahan tersebut.

Ia melibatkan sejumlah tiga juta unit keretanya di seluruh dunia yang mungkin terkesan dengan masalah tersebut, di mana beg udara tersebut boleh pecah dan mungkin mampu menyebabkan kecederaan mahu pun kematian. Panggilan balik tersebut membabitkan sejumlah 2.7 juta kenderaan di USA, bakal membuatkan Ford harus menanggung kos sejumlah US$610 juta (RM2.47 bilion).

Model yang terlibat termasuklah model buatan tahun 2006-2012 bagi Ford Ranger, Ford Fusion, Ford Edge, Lincoln Zephyr/MKZ, Mercury Milan dan Lincoln MKX. NHTSA turut mengarahkan Mazda untuk memanggil balik 5,800 unit bagi trak pikap B-Series buatan tahun 2007-2009, di mana ia dibangunkan berasaskan model Ford Ranger.

Ford menjelaskan bahawa kereta yang terlibat sebelum ini telah dipanggil untuk menggantikan inflator beg udara bahagian pemandu. “Kami hormati keputusan NHTSA dan akan mengeluarkan panggilan balik ini.”

Ford diarahkan panggil balik 3 juta unit keretanya di seluruh dunia kerana masalah beg udara Takata

Walau pun jarang terjadi, namun inflator beg udara berpotensi bermasalah apabila terdedah lama dalam kelembapan yang tinggi, ia mungkin boleh pecah dan menghamburkan serpihan logam. Menurut Reuters, inflator Takata telah menyebabkan sekurang-kurangnya 27 kematian di seluruh dunia (termasuk Malaysia) dan 18 di USA dan lebih 400 individu dilaporkan pernah mengalami kecederaan akibatnya. Dua kematian pula berlaku membabitkan Ford Ranger 2006 yang pernah terlibat dengan panggilan balik sebelum ini.

Masalah beg udara Takata ini telah berlarutan selama beberapa tahun dan setakat ini telah membabitkan 67 juta kenderaan di USA. Jika di seluruh dunia, terdapat lebih 100 juta inflator yang dipasang oleh 19 pengeluar kereta yang juga pernah terlibat dengan panggilan balik sebegini. Pihak berkuasa mengesahkan “buktinya adalah jelas bahawa inflator ini mampu mengundang risiko keselamatan”.

Awal tahun ini, terdapat sekurang-kurangnya 17 juta kenderaan yang terjejas dengan beg udara bermasalah ini tetapi masih belum diperbaiki. Malah ia turut terjadi di Malaysia, di mana terdapat beg udara yang masih belum diganti – jika kereta anda terlibat dengan panggilan balik sebegini, jangan berlengah lagi untuk terus menukar komponen berkenaan kerana ia boleh mengundang risiko.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required