Blu-Kar dari ZullDesign Autotronic – mesin rumput kawalan jauh 4WD yang mampu menebas belukar!

Syarikat rekaan tempatan, ZullDesign Autotronic telah memperkenalkan mesin rumput yang boleh beroperasi hanya dengan alat kawalan jauh. Apa yang membuatkan mesin ini sangat menarik bukan sahaja cara ianya dikendalikan, malah ia turut direka untuk kegunaan lasak seperti untuk membersihkan kawasan belukar dan semak samun!.

Menerusi video yang disiarkan pada laman Facebook rasmi syarikat tersebut, mesin rumput Blu-Kar ini digerakkan dengan enjin diesel berkuasa 10 hp, dan boleh dihidupkan dengan mudah menggunakan kunci pemula. Ia boleh bergerak dengan kelajuan 10 km/j, dan boleh dikawal dalam jarak radius 150 meter.

Kalau anda tonton video di atas, anda boleh lihat Blu-Kar boleh membersihkan kawasan semak samun yang cukup tebal. Bagaimana mesin ini melakukannya? Pertama, ia diberikan kipas pemotong jenis logam karbon kelajuan tinggi yang tahan lasak.

Kemudian, ia turut dilengkapi dengan sistem pacuan empat roda (4WD), malah dengan rekaan juntaian hadapan dan belakang yang cukup pendek serta jarak roda yang sangat dekat, membolehkan Blu-Kar ini melepasi apa sahaja halangan di hadapannya.

Blu-Kar dari ZullDesign Autotronic – mesin rumput kawalan jauh 4WD yang mampu menebas belukar!

Ini bukan sahaja membolehkan anda memotong rumput sambil duduk pada jarak jauh, malah ia juga lebih selamat untuk anda dari berhadapan sebarang risiko ketika membersihkan kawasan belukar seperti ancaman haiwan berbisa dan sebagainya.

Walau bagaimanapun, ZullDesign Autotronic tidak mendedahkan harga untuk mesin rumput Blu-Kar ini. Jika anda berminat, mungkin boleh terus berhubung dengan mereka.

Nanti sekejap, macam pernah dengar nama ZullDesign Autotronic ni kan? Ya, anda tak salah, ini adalah syarikat yag diasaskan oleh pereka tempatan yang popular sejak era 80’an dulu iaitu Zulkifli Hj. Haron. Encik Zul yang juga popular digelar sebagai ‘MacGyver Malaysia’ ini pernah menggemparkan tanah air dengan menghasilkan rekaan kereta tanpa pemandu pada tahun 1986 dahulu berasaskan Peugeot 404, yang diinspirasikan dari siri TV ‘Knight Rider’.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required