Boleh makan dalam kereta setakat ini — ketua polis PJ

Boleh makan dalam kereta setakat ini — ketua polis PJ

Warga Petaling Jaya boleh makan dalam kereta asalkan jumlah penumpang dua orang dipatuhi, sepanjang tempoh PKP 2.0, jelas Ketua Polis Petaling Jaya, Nik Ezanee Mohd Faisal dalam satu wawancara bersama radio Kool FM. Ini adalah susulan beberapa pelanggan yang mula berbuat demikian baru-baru ini.

Cara ini tidak melanggar sebarang peraturan memandangkan tiada penegahan atau makluman secara jelas dalam SOP ketika ini berkaitan hal berkenaan, sama ada ditapau atau memang dihidang kepada pelanggan dalam kereta. Bagaimanapun, sekiranya ada kemaskini makluman atu SOP daripada MKN, pihak polis akan menguatkuasakannya serta-merta.

Walaupun betul, makan dalam kenderaan tidak melanggar sebarang peraturan SOP ketika ini, kami tidak menggalakkan anda untuk berbuat demikian dan kekal mengawal pergerakan kita semua seminimum mungkin dalam keadaan pandemik yang belum menunjukkan tanda untuk reda ini. Tujuan utama dan asalnya adalah untuk membataskan pergerakan kita.

Walaupun makan dalam kereta tidak melanggar apa-apa SOP yang ada ketika ini, ia sebenarnya membawa masalah lain pula. Ramai sedia maklum, ruang dalaman kereta yang kerap tertutup itu mudah membiakkan kuman. Jadi soal kebersihan mungkin akan menjadi masalah, apa lagi kalau kesan makanan berselerak dalam kabin.

Dan, untuk duduk dalam tempoh yang agak lama dalam kenderaan untuk makan, sudah tentu pendingin hawa perlu dipasang. Dan ini akan membawa pula kepada pembaziran tenaga serta pencemaran dari ekzos kenderaan yang tidak bergerak. Ini juga satu hal yang perlu ambil maklum. Hanya kerana kita ingin bersenang-senang untuk makan, tidak patutlah kita melakukan pembaziran dan pencemaran lain.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required