Keliru dengan SOP semasa PKP? Polis juga kadang kala keliru, akui Pengarah JKDNKA Bukit Aman

Keliru dengan SOP semasa PKP? Polis juga kadang kala keliru, akui Pengarah JKDNKA Bukit Aman

Dengan pelbagai Prosedur Operasi Standard (SOP) yang sentiasa berubah dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) ini, tentu ramai daripada anda yang keliru bukan? Nampaknya kekeliruan ini bukan hanya terjadi dikalangan orang awam – menurut laporan Malay Mail, sebahagian anggota polis juga keliru dengan apa yang sedang dikuatkuasakan sekarang ini.

Laporan yang dipetik dari berita Mingguan Malaysia tersebut menyatakan bahawa perkara ini diakui sendiri oleh Pengarah Jabatan Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam (JKDNKA) Bukit Aman Datuk Seri Abd Rahim Jaafar. Menurutnya, ini adalah semula jadi kerana penguatkuasaan dibuat dalam skala yang besar.

Abd Rahim berkata bahawa dengan sekitar 100,000 orang anggota polis dan juga penguatkuasa dari agensi lain, pasti terdapat pelbagai tafsiran yang berbeza terhadap SOP dan juga aplikasi undang-undang.

Keliru dengan SOP semasa PKP? Polis juga kadang kala keliru, akui Pengarah JKDNKA Bukit Aman

“Kami tak boleh nak nafikan apabila semua orang ada pemahaman berlainan terhadap undang-undang, ia pasti akan menimbulkan masalah. Kami dalam proses mendidik pegawai kami berkenaan SOP ketika PKP ini,” katanya.

“Dalam komunikasi biasa sekalipun, apabila kami memberikan informasi dari seorang ke seorang, apabila ia sampai ke individu ke-10, mesej tersebut mungkin sudah berbeza. Cuba bayangkan memberikan informasi kepada 100,000 pegawai di seluruh negara, dan sudah tentu akan timbul masalah,” jelasnya lagi.

Ini sudah tentu mendatangkan ketidakpuasahatian dari orang ramai yang dikenakan notis kompaun kerana apa yang ditafsirkan tersebut tidak betul. “Kami cuba perbaiki situasi ini, tetapi apabila kami sudah lakukan, ada lagi SOP baru yang ditambah,” kata Abd Rahim.

Keliru dengan SOP semasa PKP? Polis juga kadang kala keliru, akui Pengarah JKDNKA Bukit Aman

Walau bagaimanapun, beliau turut menjelaskan bahawa pihak berkuasa kini lebih peka terhadap situasi, dan notis kompaun yang dipersoalkan kini sudahpun berkurangan. Pihak berkuasa juga kini membuat pelbagai pengesahan baru bagi memastikan tiada lagi yang diberikan saman yang salah.

“Pada masa hadapan sebelum mana-mana penguatkuasa keluar bertugas, kami akan memberikan taklimat dan penerangan kepada mereka dan selepas pulang dari bertugas, kami akan memeriksa kompaun yang mereka keluarkan dan mengesahkan sama ada ia benar-benar melanggar SOP,” jelasnya.

Namun, Abd Rahim menambah bahawa “undang-undang yang ada sekarang menyatakan bahawa anda tidak boleh keluar kecuali anda ada alasan yang betul-betul kukuh.” Jadi seeloknya, kalau tiada keperluan, duduklah sahaja di rumah bagi mengelakkan anda tidak sengaja melanggar apa-apa SOP yang sentiasa berubah ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required