PKP 2.0: Pengusaha kedai aksesori filem penapis haba kenderaan di Perak kesal KPDNHEP arah tutup operasi

PKP 2.0:  Pengusaha kedai aksesori filem penapis haba kenderaan di Perak kesal KPDNHEP arah tutup operasi

Ekoran pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan kedua (PKP 2.0) yang sedang berlangsung ini, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) telah mengarahkan pengusaha kedai aksesori filem penabis haba kenderaan di Perak untuk menutup operasi. Sedangkan di negeri lain, tiada larangan untuk berbuat demikian. Sekaligus perkara ini menimbulkan rasa tidak puas hati di kalangan para pengusaha kedai terbabit.

Perkara ini dimaklumkan oleh Pengerusi Jawatankuasa Perdagangan Dalam negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Integrasi Nasional dan Masyarakat Sivil Perak Datuk Abdul Yunus Jamahri setelah menerima aduan berhubung perkara berkenaan, laporan Bernama.

“Saya akan merujuk masalah ini dengan KPDNHEP serta Majlis Keselamatan Negara (MKN),” katanya. Beliau turut berkata, pengusaha terbabit mendakwa perniagaan mereka diarah tutup oleh KPDNHEP negeri atas alasan PKP sedangkan perniagaan itu dikategorikan di bawah industri automotif yang mendapat kelulusan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) untuk beroperasi seperti biasa.

Jumaat lalu, kerajaan telah membenarkan pasar malam, kedai gunting rambut dan pusat mencuci kereta beroperasi semula dengan prosedur operasi standard (SOP) yang diperketatkan. Malah sebelum ini, bengkel-bengkel kenderaan juga telah dibenarkan beroperasi sepanjang PKP 2.0. Jadi, jika kedai aksesori filem penabis haba kenderaan tidak dibenarkan beroperasi, pasti akan menimbulkan rasa tidak puas hati di kalangan pengusaha dan para pengguna. Harap ada penyelesaian sewajarnya dan kalau boleh, jangan ada kluster baru pula yang bersangkutan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required