Toyota dan Subaru dikhabarkan bangunkan hot hatch AWD baharu, bakal didedahkan pada 2022 – laporan

Toyota dan  Subaru dikhabarkan bangunkan hot hatch AWD baharu, bakal didedahkan pada 2022 – laporan

Apabila Toyota dan Subaru mengumumkan pakatan kapital baharu pada September 2019, kedua-dua syarikat bersetuju untuk bekerjasama dalam membangunkan kembar Toyobaru generasi akan datang. Perancangan tersebut masih kekal buat masa ini, dengan Subaru telah pun memperkenalkan BRZ baharu pada November lalu, sementara versi Toyota (ada khabar angin mengatakan ia bakal dipanggil GR 86) juga akan muncul tidak lama lagi.

Menerusi perjanjian ini, di mana ia melibatkan pegangan ekuiti, bakal menyaksikan kedua-dua syarikat bersama membangunkan model pacuan-semua-roda baharu “yang menawarkan sensasi tanpa batas bagi pemanduan semua-roda.” Itulah yang dilaporkan oleh Best Car Web dari Jepun.

Menurut penerbitan berkenaan, Toyota dan Subaru sedang bekerjama dalam membangunkan satu lagi model Toyobaru, kali ini melibatkan model hot hatch pacuan semua-roda. Dikatakan sebagai “jentera WRC”, model baharu ini dikatakan bakal diperkenalkan pada musim luruh 2022 dan saiznya lebih kurang sama dengan Impreza versi hatchback.

Perincian mengenai projek terbabit belum didedahkan buat masa ini, tetapi ia bakal menggunakan enjin boxer kebanggaan Subaru, yang juga boleh masuk dengan versi Toyota. Sistem Symmetrical AWD Subaru juga akan digunakan, namun pilihan transmisi masih belum diketahui, tetapi kalau dengan padanan manual, pastinya pemanduan dan pengendalian jentera baharu lebih syiok wo…

Walau pun Toyota sudah memiliki hot hatch AWD sendiri iaitu dari GR Yaris, tetapi ia tiada rancangan untuk menawarkan model tersebut di Amerika Syarikat. Merujuk pada laman web Toyita USA, pihak di sana dikatakan bakal membawa masuk hot hatch GR, tetapi dalam versi yang agak berbeza.

Sebelum ini ada perkhabaran mengatakan ia mungkin GR Corolla, tetapi dengan model yang dibangunkan bersama Subaru, ia mungkin hot hatch GR yang pasaran USA bakal terima. “Disebabkan GR Yaris tidak akan dipasarkan di USA, mungkin sudah tiba masanya untuk USA menerima hot hatch Toyota yang tersendiri,” mengikut apa yang tertera pada laman web terbabit.

Apa pun, mari kita bersama nantikan kedua-dua syarikat mendedahkan lebih banyak info untuk mengesahkan model yang bakal diperlenalkan ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required