Audi A6, A7, Q5 TFSI e 2021 – model PHEV kini dengan bateri besar 17.9 kWh, A6 Avant 50 TFSI diperkenalkan

Audi A6, A7, Q5 TFSI e 2021 – model PHEV kini dengan bateri besar 17.9 kWh, A6 Avant 50 TFSI diperkenalkan

Audi telah mengumumkan model A6, A7 dan Q5 TFSI e 2021 bakal menerima bateri lithium-ion yang lebih besar iaitu dengan kapasiti 17.9 kWh, menawarkan jarak pemanduan sehingga 91 km dalam pengecasan penuh, atau 73 km berdasarkan kitaran WLTP. Ia telah dipertingkatkan berbanding pek bateri 14.1 kWh terdahulu, yang hanya memberikan jarak hingga 53 km.

Peningkatan ini dibuat khas untuk model A6 Sedan, A6 Avant, A7 Sportback, Q5 TFSI e dan Q5 Sportback TFSI e. Audi berkata pek bateri baharu ini masih mengekalkan dimensi yang sama dan tidak menjejaskan kapasiti tempat penyimpanan barangan (tahap lantai but masih kekal), jadi model PHEV ini masih menerima jumlah kapasiti but yang sama seperti sebelum ini.

Tiada perubahan dibuat untuk bahagian pengecasan. Pengecas onboard maksimum masih kekal pada 7.4 kWh, membenarkan model PHEV ini dicas penuh dalam 2.5 jam. Terdapat mod pemanduan hibrid keempat yang ditambah, dipanggil mod “Charge”. Ia turut didatangkan dengan mode EV, Auto dan Hold, membenarkan bateri dicas oleh enjin pembakaran dalaman sewaktu dalam pemanduan.

Turut diumumkan ialah peningkatan minima bagi model asas A6 Avant 50 TFSI e quattro. Dengan enjin 2.0 liter TFSI yang dipadankan bersama motor elektrik 105 kW, unit penjana kuasa ini mampu memberikan output hingga 299 PS dan tork 450 Nm. Sebagai perbandingan, versi 55 TFSI e yang lebuh berkuasa memiliki output hingga 367 PS dan tork 500 Nm. Transmisi dwi-klas S tronic tujuh-kelajuan didatangkan secara standard.

Harga bagi A6 Avant 50 TFSI e quattro baharu bermula dari 61,790 euro (RM304k). Manakala harga bagi lain-lain model PHEV Audi seperti A3, Q3, Q7, Q8 dan A8 akan dikemaskini kelak.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required