Honda Legend Hybrid EX dengan Honda Sensing Elite – sistem autonomi tahap 3, boleh lepas stereng!

Honda Legend Hybrid EX dengan Honda Sensing Elite – sistem autonomi tahap 3, boleh lepas stereng!

Honda telah melancarkan sedan mewah mereka, Legend yang dilengkapi sistem bantuan pemanduan terkini Honda Sensing Elite di Jepun. Walau bagaimanapun, versi istimewa ini dihasilkan hanya sebanyak 100 unit, dan ia dijual pada harga 11,000,000 yen (RM416,630), termasuk cukai pengunaan sebanyak 10%.

Model ini hanya ditawarkan dalam varian Hybrid EX, dijana oleh enjin petrol 3.5 liter V6 dengan sistem suntikan terus, dipadankan dengan kotak gear klac berkembar automatik tujuh-kelajuan, bersama sistem pacuan semua roda Sport Hybrid All Wheel Drive (SH-AWD) Honda.

Apa yang istimewa berkenaan sistem Honda Sensing Elite tersebut berbanding sistem Honda Sensng biasa? Menurut Honda, sistem baharu yang dipadankan Legend ini mempunyai sistem bantuan tukar lorong aktif bersama fungsi tanpa sentuhan stereng, penukar lorong aktif dengan fungsi tanpa sentuhan stereng dan juga sistem Traffic Jam Pilot.

Ini bermaksud, sistem pemanduan berautonomi Honda Legend ini sudah mencapai tahap 3 di mana ia bukan sahaja dipandu sendiri dengan mengawal kelajuan dan brek serta stereng untuk kekal dalam lorong, sistem Honda Sensing Elite ini juga boleh menukar lorong secara sendiri tanpa bantuan manusia. Sistem berkenaan telah pun diperakui oleh Kementerian Tanah, Infrastruktur, Pengangkutan dan Pelancongan Jepun (MLIT).

Honda Legend Hybrid EX dengan Honda Sensing Elite – sistem autonomi tahap 3, boleh lepas stereng!

Bar lampu biru yang terletak pada bampar hadapan kereta menandakan Legend Hybrid EX ini sebagai sebuah model yang dilengkapi sebahagian kemampuan pemanduan berautonomi, bersama rekaan rim aloi yang tersendiri. Pada bahagian kabin, model ini turut diberikan lampu penunjuk Honda Sensing Elite bagi memberitahu pemandu status operasi sistem tersebut, situasi pemanduan dan juga permintaan untuk memberikan semula kawalan pemanduan kepada pemandu.

Kawalan kenderaan sistem ini dioperasikan menerusi penggunaan data dari peta definasi tinggi tiga-dimensi dan juga sistem satelit navigasi global yang menentukan posisi kenderaan serta keadaan jalan raya, manakala keadaan sekeliling kenderaan pula dikesan menerusi pelbagai penderia luar yang dibekalkan. Ia juga diberikan kamera pemantau di dalam kabin bagi mengesan kesediaan pemandu.

Salah satu fungsi utama pada Honda Sensing Elite ini tentulah fungsi tanpa sentuhan yang membolehkan pemandu melepaskan terus tangan dari roda stereng. Ia akan membantu kawalan stereng tanpa pemandu perlu menyentuhnya ketika sistem cruise control adaptif, low speed follow, dan bantuan kekal lorong diaktifkan.

Fungsi ini juga disokong oleh sistem pemanduan dalam lorong adaptif, yang membantu dalam mengekalkan posisi ditengah lorong pada kelajuan yang telah dipra-tetap. Apabila ada kenderaan di hadapan, sistem ini akan mengekalkan kedudukannya di tengah lorong dalam masa yang sama mengikut kelajuan kereta depan.

Honda Legend Hybrid EX dengan Honda Sensing Elite – sistem autonomi tahap 3, boleh lepas stereng!

Honda launches next generation Honda SENSING Elite safety system with Level 3 automated driving features

Ia juga disertakan dengan bantuan penukar lorong bersama fungsi tanpa sentuhan stereng. Dengan fungsi ini, kereta dapat melakukan pergerakan menukar laluan secara sendiri, selepas pemandu mengaktifkan lampu isyarat membelok. Malah ia turut menerima sistem penukar lorong aktif bersama fungsi tanpa sentuhan stereng (tanpa bantuan) yang boleh beroperasi secaran lebih berautonomi.

Fungsi ini akan membantu kereta yang bergerak dalam mod pemanduan sendiri berkenaan untuk menukar lorong atau untuk memotong kereta di hadapan dalam berberapa situasi, contohnya apabila ia mengesan kereta di hadapannya bergerak dengan perlahan. Sistem ini akan memberitahu pemandu dahulu sebelum ia memotong kereta hadapan, kemudian kembali ke lorong asal.

Sistem Traffic Jam pilot pula berfungsi apabila Honda Legend ini dipandu dengan menggunakan ciri pemanduan adaptif dalam lorong, dan terperangkap dalam kesesakan trafik berdasarkan berberapa situasi. Apabila berhadapan keadaan sedemikian, sistem ini akan mengawal pecutan, brek dan stereng serta memantau keadaan sekeliling kenderaan untuk pemandu.

Sistem ini akan memandu kereta berkenaan dalam keadaan trafik yang memerlukan ia berhenti dan bergerak kembali dalam satu lorong, dalam masa yang sama mengekalkan jarak selamat antara kereta hadapan. Menurut Honda, apabila sistem Traffic Jam Pilot ini diaktifkan, pemandu boleh menonton televisyen atau video pada skrin navigasi, atau mengoperasikan sistem navigasi untuk mencari alamat dan sebagainya, tanpa perlu risau pergerakan kereta yang dikawal sepenuhnya oleh komputer, secara tidak langsung membantu pemandu menghindari kelesuan dan stress.

Bantuan Berhenti Kecemasan turut disepadukan dengan sistem ini, beroperasi apabila pemandu tidak memberikan respon apabila ia meminta pemandu untuk mengambil semula kawalan kereta. Jika pemandu tidak menghiraukan permintaan untuk mengambil semula kawalan, sistem ini akan menggunakan bunyi penggera dan memberikan getaran menerusi tali pinggang keledar pemandu.

Jika amaran tersebut masih tidak dipedulikan oleh pemandu, sistem berkenaan akan memperlahankan kereta sambil memberi amaran kepada pengguna jalan raya yang lain menerusi lampu isyarat kecemasan (lampu hazard) dan juga hon. Apabila ia mengesan bahu jalan, sistem ini secara perlahan-lahan akan ke tepi jalan, dan berhenti apabila keadaan disahkan selamat.

Lampu penunjuk diletakkan pada roda stereng, serta pada bahagian atas sistem navigasi dan glovebox bagi memberitahu status operasi sistem bantuan pemanduan berkenaan. Lampu pada roda stereng akan menyala apabila fungsi tanpa sentuhan stereng diaktifkan, manakala lampu biru akan menyala apabila Traffic Jam Pilot diaktifkan. Apabila sistem ini meminta pemandu mengambil alih semula kawalan, lampu berwarna oren akan berkelip.

Honda Legend Hybird EX dengan sistem Honda Sensing Elite ini dijual di Jepun menggunakan kaedah sewa-beli. Ia ditawarkan dalam enam warna badan berbeza iaitu Majestic Black Pearl, Platinum White Pearl, Super Platinum Metallic, Premium Deep Rosso Pearl, Modern Steel Metallic dan Obsidian Blue Pearl. Pada bahagian kabin pula, tiga tema warna disediakan untuk dipilih iaitu Premium Black, Deep Brown dan Sea Coast Ivory.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required