Mitsubishi bakal rebadge dua model Renault di Eropah

Mitsubishi bakal rebadge dua model Renault di Eropah

Mitsubishi telah mengesahkan bahawa mereka akan menghasilkan dua kereta baharu untuk pasaran Eropah yang diasaskan dari model-model Renault. Ia bakal dijual pada pasaran-pasaran tertentu di benua berkenaan menerusi jaringan pengedar Mitsubishi.

Model-model rebadge tersebut dijadualkan akan muncul pada tahun 2023, namun belum ada perincian spesifik tentang model dan pasaran yang mana akan terlibat.

Seperti yang ramai tahu, Mitsubishi kini merupakan salah satu entiti dalam Pakatan-Renault-Nissan-Mitsubishi‘ selepas Nissan mengambil alih sebahagian besar kepentingan dalam jenama ‘tiga berlian’ berkenaan pada tahun 2016. Buat masa sekarang, Mitsubishi sedang mengimplimentasikan pestrukturan semula di Eropah selari dengan strategi “Pemilihan dan Konsentrasi” yang telah diumumkan dalam pelan perniagaan jangka-pertengahan yang diumum pada Julai 2020.

Tiada sebarang keuntungan akan dikutip sekiranya terus melabur dalam pasaran yang tidak kompetitif, dan oleh sebab itu Mitsubishi telah membekukan pembangunan berberapa model baharu untuk pasaran Eropah sebelum pembangunan bersama Renault ini. Walau bagaimanapun, Mitsubishi akan meneruskan usaha R&D dan pelaburan mereka di pasaran ASEAN, di mana jenama tersebut masih kompetitif.

Sebagai sebahagian penstrukturan semula sepenuhnya ini, Mitsubishi kini memfokuskan untuk mengoptimakan harga-harga barisan modelnya, memperbaiki logistik dan kos tetap, serta mencari kemungkinan bagi merealisasikan keberkesanan yang lebih baik dalam operasi. Mereka juga telah mengambil keputusan untuk menghentikan jualan kereta baharu pada berberapa negara Eropah menjelang 2023.

Apa yang menarik, ini bukan kali pertama Mitsubishi berkongsi model dengan jenama Perancis, namun sebelum ini mereka adalah pembekal asas dan bukan penerima. Kumpulan PSA pernah menggunakan Mitsubishi ASX untuk asas kepada Peugeot 4008 dan Citroen C4 Aircross; Mitsubishi Outlander untuk Peugeot 4007 dan Citroen C-Crosser; malah kereta elektrik Mitsubishi i-MiEV juga pernah direbadge oleh jenama Perancis berkenaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required