776 kemalangan direkodkan di PLUS pada 2020 akibat barangan yang terjatuh daripada kenderaan – JPJ

776 kemalangan direkodkan di PLUS pada 2020 akibat barangan yang terjatuh daripada kenderaan – JPJ

Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) memaklumkan sebanyak 776 kemalangan dilaporkan oleh PLUS Malaysia Bhd (PLUS) berlaku pada tahun 2020 akibat daripada barang-barang yang jatuh daripada kenderaan di laluan lebuh raya berkenaan.

Menurut pengarah JPJ Negeri Selangor, Nazli Md Taib berkata, statistik itu adalah sesuatu yang membimbangkan, malah PLUS juga melaporkan sebanyak 19,218 objek dikutip sepanjang tahun lalu, laporan Bernama.

“Daripada jumlah tersebut, 46.1% objek adalah serpihan tayar, besi 18.4%, kayu 11.9% dan selebihnya adalah lain-lain objek seperti komponen kenderaan dan bahan plastik,” katanya kepada pemberita sempena sidang media ‘Ops Halangan’ di Plaza Tol Bukit Raja semalam.

Mengenai Ops Halangan yang dijalankan pihak JPJ dengan kerjasama PLUS dan polis peronda Polis Diraja Malaysia (PDRM), Nazli berkata ia adalah bertujuan untuk memberi kesedaran kepada semua pemilik treler dan lori serta para pemandu, untuk tidak meletakkan bahan-bahan seperti kayu dan besi di bawah badan kenderaan yang akan menyumbang kepada kemalangan jalan raya.

776 kemalangan direkodkan di PLUS pada 2020 akibat barangan yang terjatuh daripada kenderaan – JPJ

Beliau berkata sejak 8 pagi hingga 11 pagi semalam, JPJ telah mengeluarkan 196 notis saman di atas pelbagai jenis kesalahan, antaranya kesalahan kayu penyendal sebanyak 46 kes, kesalahan teknikal (21 kes), tayar celup/botak (11 kes), dua kes Agensi Pengangkutan Awam Darat dan lebih muatan (empat kes).

“Walaupun mereka memberitahu kayu atau besi tersebut telah diikat dengan kemas dan digunakan untuk menahan barang-barang, tetapi itu tidak boleh dijadikan alasan untuk pemilik-pemilik treler meletakkan bahan-bahan yang tidak dibenarkan,” tegasnya.

Menurutnya di bawah Akta Pengangkutan Jalanraya (APJ) 1987 dan Kaedah-Kaedah Kenderaan Bermotor (Pembinaan dan Penggunaan) 1959, pemilik kenderaan tidak dibenarkan meletak sebarang objek di badan kenderaan. Mengenai pelaksanaan Ops Halangan, JPJ mengadakan operasi bersepadu bersama PLUS dan PDRM secara berterusan sepanjang tahun ini.

Sejak Januari 2021 hingga kelmarin, JPJ Selangor telah mengeluarkan sebanyak 14,142 notis saman kepada pemilik treler dan lori bersempena ‘Ops Halangan’ atas pelbagai kesalahan

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required