Nissan Ariya dapat warna baru Aurora Green, Akatsuki Copper; proses berasaskan air kurangkan C02 25%

Nissan Ariya dapat warna baru Aurora Green, Akatsuki Copper; proses berasaskan air kurangkan C02 25%

Nissan giat bergerak ke arah mengurangkan emisi pada kenderaan keluarannya; syarikat itu kini misalnya sedang bersiap untuk memperkenalkan crossover elektrik sepenuhnya yang pertama jenama tersebut. Model itu dikenali dengan nama Ariya. Bulan lalu Nissan memaklumkan kereta tersebut akan menjadi SUV paling aerodinamik pernah dikeluarkan jenama itu, dengan sasaran angka drag coefficient value 0.297 Cd.

Terkini, Nissan mengumumkan 10 lagi warna baru untuk Ariya, termasuk empat pilihan tona tunggal an enam pilihan dwi-tona. Cat ini melibatkan teknologi maju dan hijau yang mengurangkan output karbon dioksida sebanyak 25%. Warna baru itu termasuklah Akatsuki Copper dan Aurora Green.

Menurut syarikat itu, Akatsuki Copper diilhamkan oleh frasa “subuh” dalam bahasa Jepun, dengan warna itu mencerminkan warna ketika suasana fajar menyinsing. Bagi Aurora Green pula, ia jelas mengambil inspirasi daripada warna cahaya aurora borealis.

Nissan Ariya dapat warna baru Aurora Green, Akatsuki Copper; proses berasaskan air kurangkan C02 25%

Bagaimana Nissan berhasil mencapai pengurangan pembebasan C02 dalam proses mengecat? Dengan cara menggunakan cat berasaskan air. Ini membolehkan cat berkenaan digunakan dalam suhu lebih rendah, dan memastikan semua bahagian kenderaan boleh dicat bersama. Kemaskini proses inilah yang menyumbang kepada pengurangan C02.

Pengurus warna Nissan Design Europe, Lesley Busby berkata: “Kepintaran yang diwakili oleh Nissan Ariya menyebabkan kami menerapkan cara berfikir baru sepenuhnya bagi rekaan warna yang akan digunakan. Ariya ialah cerminan kepada kepakaran mobiliti elektrik Nissan dan sebuah pernyataan kuat tentang rekaan EV masa depan.”

“Untuk itu, kami bekerja keras untuk memperkenalkan warna yang diterajui oleh bahasa rekaan dipacu teknologi, menganalisanya secara terperinci untuk memadankannya dengan personaliti inovatif Ariya,” tambahnya.

Nissan Ariya dapat warna baru Aurora Green, Akatsuki Copper; proses berasaskan air kurangkan C02 25%

Crossover elektrik ini akan dilengkapi dengan dua bateri lithium-ion dengan kapasiti 63 kWh dan 87 kWh, memberikan jarak perjalanan hingga 450 km dan 610 km (kitaran WLTP). Menurut Nissan, jarak berkenaan boleh dipertingkatkan dengan talaan diperkemas bagi aspek aerodinamik dan perisian.

Model paling asas menggunakan bateri 63 kWh akan dipasangkan motor tunggal yang menjana 160 kW (215 hp) dan 300 Nm tork (0-100 km/j dalam masa 7.5 saat). Manakala model dengan 87 kWh akan menghasilkan 178 kW (238 hp), dan lebih perlahan bagi pecutan 0-100 km/j (7.6 saat) disebabkan tambahan berat baterinya. Laju maksimum kedua-duanya ialah 160 km/j.

Varian pacuan semua roda pula akan menerima dua motor — model 63 kWh menghasilkan 250 kW (335 hp) dan 560 Nm, dan mencapai 100 km/j 5.6 saat dengan jarak jangkaan 430 km. Model pailng tinggi pula menghasilkan 290 kW (388 hp) dan 600 Nm, dengan pecutan ke 100 km/j dalam masa 5.1 saat dan jarak 580 km. Setakat ini, tempahan untuk Ariya sudah mencecah 29,000 unit.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required