MILDEF Malaysia HMAV – ujian penilaian pertama oleh tentera lengkap, rangkumi perjalanan sejauh 1,000 km

MILDEF Malaysia HMAV – ujian penilaian pertama oleh tentera lengkap, rangkumi perjalanan sejauh 1,000 km

Selepas pendedahan sulungnya dibuat bulan lalu, kini kenderaan perisai untuk kegunaan tentera buatan tempatan MILDEF 4×4 High Mobility Armoured Vehicle (HMAV) sudahpun berjaya menamatkan ujian penilaian sebenar oleh pihak tentera pertamanya.

Ujian selama sembilan hari tersebut merangkumi perjalan sejauh 700 km pada jalan raya biasa, manakala 300 km lagi melibatkan laluan off-road serta laluan-laluan berhalangan. Ujian ini melibatkan Pasukan Uji Nilai Tentera Darat Malaysia (TDM) serta Institut Penyelidikan Sains dan Teknologi Pertahanan (STRIDE).

Kesemua pemanduan dalam ujian ini dilakukan oleh wakil dari TDM sendiri, dan antara perkara yang diambil kira termasuk ketahanan jarak jauh di lebuh raya, penggunaan bahan api, mengangkat beban, menggunakan winch, ujian mendaki dan membrek serta pelbagai ujian lain.

“Kami di MILDEF amat berpuas hati dengan hasil uji nilai pertama yang baru sahaja dijalankan. Bagi pihak syarikat, saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada pasukan uji nilai dari STRIDE dan juga Tentera Darat Malaysia yang turut turun padang dalam sesi yang amat penting ini. Kami sedang dalam perancangan untuk menjalankan beberapa lagi sesi yang lain di beberapa lokasi yang berbeza,” kata Datuk Sri Mohd Nizam bin Kasa, ketua pegawai eksekutif MILDEF.

HMAV yang dihasilkan dengan kos RM16 juta ini bukan hanya akan digunakan oleh tentera Malaysia, malah ia turut akan dibawa ke pasaran aset ketenteraan antarabangsa. Ia direka dengan memenuhi standard ketenteraan Stanag 4569 Tahap 2.

Kenderaan gergasi ini mempunyai berat 13.2 tan, digerakkan dengan enjin diesel Caterpillar berkapasiti 7.2 liter, menghasilkan 330 hp. Ini membolehkan ia mencapai nisbah berat kepada kuasa 25 hp setiap 1 tan, dan ketika ujian tersebut berlangsung, ia mampu mencatatkan kelajuan maksima 110 km/j di atas lebuh raya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required