Lamborghini perkenal dua model V12 baru pada 2021

Lamborghini perkenal dua model V12 baru pada 2021

Lamborghini bakal memperkenalkan dua model V12 baharu pada tahun ini, diikuti dengan pelancaran model hardcore Huracan Super Trofeo Omologato, laporan Autocar. Perinciannya masih tidak didedahkan, namun bos besar jenama ini, Stephan Winkelmann berkata salah satu darinya akan dilengkapi sistem supercapacitor elektrik dan dikeluarkan dengan jumlah yang terhad. Ia dijangka model prestasi sangat tinggi.

Walau pun semakin banyak syarikat pengeluar kereta telah mula membangunkan supercar elektrik, namun Lamborghini akan tetap terus menawarkan enjin V10 dan V12. Menurut ketua pembangunannya, Maurizio Reggiani, Lamborghini merupakan jenama yang penuh beremosi. “Jika kita tidak mampu beremosi, maka tiada alasan untuk membeli Lamborghini.”

Pada 2020, pengeluar kenderaan mewah ini telah menjual sebanyak 7,430 kereta di peringkat global, iaitu menurun sebanyak -9% berbanding tahun sebelumnya. Walau bagaimana pun, ia masih jumlah kedua tertinggi dalam sejarahnya, dengan keuntungan sebanyak £1.38 billion (RM7.91 billion).

Amerika Syarikat masih kekal menjadi pasaran terbesar jenama ini, dengan sejumlah 2,224 kereta dihantar di negara berkenaan. Diikuti dengan Jerman (607 unit, naik 8%), China (termasuk Hong Kong dan Macau) di tempat ketiga dengan sejumlah 604 kereta. Manakala 600 kereta di Jepun, 517 unit di UK dan 347 unit untuk pasaran negara kelahirannya sendiri.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required