KTM 1290 Super Duke RR 2021 – terhad 500 unit, panel badan gentian karbon, ciri elektronik dinaik taraf

KTM 1290 Super Duke RR 2021 – terhad 500 unit, panel badan gentian karbon, ciri elektronik dinaik taraf

KTM 1290 Super Duke, yang dipanggil dengan nama jolokan “The Beast” kini diperkenalkan dalam versi keluaran terhad KTM 1290 Super Duke RR. Hanya 500 unit motosikal ini akan dikeluarkan untuk pasaran dan tempahannya kini sudah dibuka atas talian di Eropah.

Dalam keadaan asal, Super Duke mencatat berat 195 kg, yang mana boleh dianggap agak ringan, tetapi melalui model keluaran terhad ini, ia dikurangkan lagi sebanyak 9 kg. Antara yang dilakukan adalah menukar panel badan serta subframe kepada gentian karbon (sebelum ini subframe menggunakan besi berbentuk trellis).

Kemudiannya, bateri telah diganti dengan unit lithium ion, yang mengurangkan 2.5 kg lagi sementara rim aloi forged baru adalah 1.5 kg lebih ringan. Disebabkan bentuk subframe yang telah berubah, KTM juga mereka semula tempat duduk serta tempat meletak nombor plet belakang, yang kini disepadukan bersama lampu penunjuk arah.

KTM 1290 Super Duke RR 2021 – terhad 500 unit, panel badan gentian karbon, ciri elektronik dinaik taraf

Kuasa yang dihasilkan oleh Super Duke RR masih lagi sama dengan unit Super Duke standard, iaitu 180 hp dan 140 Nm, datang daripada enjin v-twin 1,301 cc LC8 yang dipadankan bersama transmisi enam kelajuan. Bagi memastikan penunggang dapat mengerah kuasa enjin dengan cepat hingga ke tahap merah rpm, KTM telah memasang pendikit jenis quick thrust dengan bukaan 65 darjah.

Suspensi adalah daripada WP, dengan unit fork WP Apex Pro 7548 Close Cartridge dan monoshock WP Apex Pro 7746 – kedua-duanya boleh dilaras sepenuhnya. Turut dipasang adalah damper stereng WP Apex Pro 7117, serta sistem elektronik yang dipertingkat dengan mod Performance baru. Bagi model ini, pemilik juga disediakan dengan pelbagai pilihan aksesori daripada katalog KTM Powerparts, termasuklah ekzos titanium Akrapovic.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required