SJR lebih ketat untuk kawal orang ramai rentas negeri balik kampung sempena sambut Ramadan – PDRM

SJR lebih ketat untuk kawal orang ramai rentas negeri balik kampung sempena sambut Ramadan – PDRM

Bagi memastikan orang ramai tidak mengambil kesempatan sewenang-wenangnya untuk merentas negeri bertujuan balik ke kampung sempena menyambut Ramadan ini, Polis Diraja Malaysia (PDRM) akan melakukan pemeriksaan ketat di setiap sekatan jalan raya (SJR).

Menurut Pengarah Jabatan Pencegahan Jenayah dan Keselamatan Komuniti Bukit Aman, Datuk Zainal Abidin Kasim, polis tidak akan berkompromi, sebaliknya tindakan tegas diambil terhadap mereka terbabit jika melakukan kesalahan itu, laporan Berita Harian.

Katanya,kelonggaran rentas negeri hanya diberi kepada mereka yang mempunyai dokumen perjalanan lengkap dengan kebenaran polis. Setakat ini, terdapat kira-kira 35 sekatan jalan raya diadakan di setiap pintu masuk dan keluar serta sempadan negeri di seluruh negara.

SJR lebih ketat untuk kawal orang ramai rentas negeri balik kampung sempena sambut Ramadan – PDRM

“Polis percaya ada peningkatan cubaan rentas negeri untuk balik ke kampung menjelang Ramadan yang dijangka disambut 13 April ini memandangkan pada tahun lalu, tidak dapat berbuat demikian. Pelbagai cara akan digunakan orang awam untuk berbuat demikian, jadi di peringkat PDRM kita akan memperketatkan semua pemeriksaan di sekatan jalan raya bagi memastikan tiada yang terlepas.

“Jika dikesan melanggar undang-undang, tiada nasihat diberikan, sebaliknya tindakan undang-undang terus diambil ke atas individu yang melanggar prosedur operasi standard (SOP) itu,” katanya.

Beliau turut tidak menolak kemungkinan, bilangan sekatan jalan raya akan ditambah sekiranya kes harian COVID-19 dilaporkan meningkat.

Pada pertengahan Mac lalu, Ketua Polis Negara, Tan Sri Abdul Hamid Bador berkata, SJR akan diperketatkan pada setiap Jumaat, Sabtu dan Ahad. Ini berikutan PDRM mendapati setiap petang Jumaat hingga Ahad, ramai orang mula melakukan perjalanan rentas negeri dengan pelbagai alasan, terutama untuk keluar dari Selangor dan Lembah Klang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required