Proton X50 — Lebih 40,000 tempahan setakat Mac; tunggu enam bulan, pengeluaran Standard ditangguh

Proton X50 — Lebih 40,000 tempahan setakat Mac; tunggu enam bulan, pengeluaran Standard ditangguh

Lebih daripada 40,000 tempahan telah diterima untuk Proton X50 setakat bulan Mac 2021. The Edge melaporkan, walaupun angka dan sambutan tersebut melangkaui jangkaan syarikat itu terhadap SUV segmen B keluarannya, ia juga menyebabkan tunggakan terhadap tempahan tersebut.

Setakat bulan lalu, serahan keseluruhan X50 telah mencapai 11,654 unit, dengan serahan bagi bulan Mac sahaja mencecah 3,513 unit. Dengan pengeluaran bulanan telah melebihi angka 3,000 unit, Proton memaklumkan tempoh menunggu bagi model itu masih sekitar enam bulan.

Syarikat itu sedang berusaha untuk mengatasi masalah ini dengan cara meningkatkan kadar pengeluaran, jelas seorang jurucakap Proton kepada akhbar berkenaan. Dengan varian paling tinggi menyumbang 95% daripada keseluruhan tempahan, Proton difahamkan akan menangguhkan pengeluaran bagi varian Standard buat sementara waktu.

“X50 Standard menerima tempahan yang paling sedikit, hanya 5%. Disebabkan ini, kami mengambil keputusan untuk menggantung buat sementara waktu pengeluaran varian Standard X50 dan memberi tumpuan kepada varian tempahan yang lebih besar,” jelas jurucakap itu.

Proton X50 — Lebih 40,000 tempahan setakat Mac; tunggu enam bulan, pengeluaran Standard ditangguh

“Keutamaan ketika ini adalah untuk melayani permintaan berdasarkan angka tempahan yang lebih banyak. Jadi sebab ingin mengimbangi perihal bekalan dan permintaan ini, maka tumpuan akan diberikan kepada varian lebih tinggi selain Standard. Tempahan bagi varian lain diteruskan seperti biasa dan kami akan membuka semula tempahan bagi varian Standard sebaik sahaja serahan lebih stabil kelak,” tambahnya.

Proton juga sedang bekerja rapat dengan semua vendornya untuk meningkatkan kapasiti keseluruhan. Lebih 3,500 unit serahan yang berjaya dibuat bulan lalu sebenarnya berada di luar kapasiti yang dirancang, tetapi menurut Proton, angka ini akan terus dipertingkat.

Proton juga memaklumkan jumlah pengeluaran tertinggi bagi tahun 2020 ialah Saga, yang dikeluarkan di kilang Shah Alam. Ini diikuti oleh Persona dan X70, yang dibuat di kilang Tanjung Malim.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required