Audi A6 e-tron Concept didedah – EV yang dibina atas platform PPE baru, jarak gerak hingga 700 km

Audi A6 e-tron Concept didedah – EV yang dibina atas platform PPE baru, jarak gerak hingga 700 km

Model baru kedua yang ditunjukkan oleh Audi di Auto Shanghai 2021 adalah A6 e-tron Concept ini, tidak berapa lama selepas Q4 e-tron dan Q4 Sportback e-tron didedah. Ia diberitahu menggunakan platform Premium Electric (PPE) baru yang dibangunkan bersama oleh Audi dan Porsche, dan ia boleh digunakan untuk pelbagai jenis kenderaan.

Pada aspek rekaan, model empat pintu ini nampak menarik dengan lampu LED yang nipis serta gril Singleframe yang tertutup. Pada bucu bampar pula terdapat bukaan udara yang dilihat agak besar. Lebih unik adalah di bahagian belakang, kerana lampunya tidak menggunakan jalur melintang, sebaliknya bintik-bintik seakan bersepah dan berterusan sehingga ke tengah sebelum bertemu dengan logo Audi yang juga menyala.

Setakat ini Audi masih belum mendedahkan sepenuhnya keadaan di dalam, tapi mereka sekadar menyediakan lukisan bentuk asasnya. Melaluinya, kita boleh melihat kelengkapan seperti roda stereng empat cabang, kokpit virtual digital sepenuhnya dan skrin infotainmen sesentuh yang besar di tengah.

Perincian teknikal juga masih belum ada. apa yang diberitahu, ia menggunakan pek bateri 100 kWh yang menawarkan jarak gerak sehingga 700 km mengikut kitaran WLTP, dalam satu cas penuh. Turut digunakan adalah tetapan elektrikal 800 volt yang pada kapasiti penuh, boleh dicas selama 10 minit menggunakan pengecas DC Ultra Fast dan memberikan jarak gerak 300 km.

Kita juga boleh menjangka akan terdapat versi lebih tinggi bagi A6 e-tron ini yang menggunakan dua motor elektrik dan sistem pacuan semua roda, dengan prestasi yang pastinya juga mengujakan. Memandangkan kereta ini mempunyai panjang 4.96 meter, bahagian dalam sepatutnya memberikan ruang yang luas dan selesa.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required