Porsche Panamera 2021 facelift dilancarkan di M’sia — 2.9L biturbo V6 dengan 330 PS, 450 Nm; dari RM1 juta

Porsche Panamera 2021 <em>facelift</em> dilancarkan di M’sia — 2.9L biturbo V6 dengan 330 PS, 450 Nm; dari RM1 juta

Sime Darby Auto Performance (SDAP) telah melancarkan Porsche Panamera 2021 facelift untuk pasaran Malaysia. Ketika ini, hanya ada varian paling asas ditawarkan, dengan harga RM1,026,735, dengan pengecualian cukai SST yang sah sehingga 30 Jun nanti.

Menjadi nadi utama Panamera ialah enjin 2.9 liter biturbo V6 yang menghasilkan 330 PS pada 5,400 hingga 6,400 rpm dan 450 Nm tork pada 1,800 hingga 5,000 rpm. Transmisi PDK dwi-klac lapan-kelajuan menghantarkan kuasa ke roda belakang, membolehkan kereta dengan berat 1,860 kg ini memecut 0-100 km/j dalam masa 5.6 saat (atau 5.4 saat untuk Sport Plus). Laju maksimum ialah 270 km/j.

Beberapa bahagian pada kereta ini telah dilakukan penambahbaikan. Misalnya pada penyerap hentak, palang penstabil elektronik, sistem stereng, enjin dan mounting gandar semuanya telah dinaik taraf. Ini memberikan dinamik dan kestabilan di selekoh serta input stereng yang lebih tepat.

Porsche Panamera 2021 <em>facelift</em> dilancarkan di M’sia — 2.9L biturbo V6 dengan 330 PS, 450 Nm; dari RM1 juta

Kemaskini lain termasuk pilihan tiga set rim 20-21-inci, menjadikan 10 pilihan semuanya untuk pelanggan. Ini termasuk versi Exclusive Design 21-inci. Ini datang lengkap dengan tayar sport generasi terbaru Pirelli rintangan rendah. Elemen brek, di depan ia dikendalikan oleh angkup monoblok aluminium enam-piston, sementara di belakang menggunakan unit empat-piston. Sistem brek terbaru ini juga lebih ringan.

Dari segi rekaan, penambahbaikan tidak terlalu ketara. Ia kini menerima wajah depan dengan pendekatan Sport Design sebagai standard (sebelum ini pilihan), dengan bahagian bukaan udara serta jalur DRL yang lebih menarik. Lampu utama LED Matrix dengan Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus) adalah standard. Jalur lampu belakang pula kini mengikut bentuk pintunya, menghubungkan kluster lampu belakang LED yang diberi sentuhan baru.

Selebihnya, bahagian kabin dikekalkan seperti sebelum ini, dan diberi pilihan kustom untuk mengikut selera pelanggan. Stereng dengan butang multi-fungsi baru adalah satu-satunya kelainan. Sistem standard termasuk bantuan pengekalan lorong dengan pengesanan tanda jalan, bantuan Night Vision, bantuan parkir dengan kamera 360-darjah dan head-up display.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required