SPYSHOT: Mercedes-AMG One lalui ujian jalanan akhir

SPYSHOT: Mercedes-AMG One lalui ujian jalanan akhir

Dua tahun tertangguh, kini akhirnya Mercedes-AMG bersedia untuk membawa hypercar One ke fasa produksi tahun ini. Kereta yang menggunakan enjin jentera Formula One ini dilihat sedang melalui ujian jalanan akhir, dengan bentuknya sekarang mungkin adalah bentuk akhir yang akan diguna.

Kebanyakan bentuk asasnya masih lagi sama seperti model yang ditunjukkan pada tahun 2017 dan muncul hujung tahun lepas dalam satu video promosi, tetapi sekarang anda boleh melihat ia sudah mempunyai lampu yang berfungsi dan lebih sesuai untuk kereta jalanan, serta cermin sisi sebenar yang melekat pada pintu.

Kereta ini juga dilengkapi dengan sistem aerodinamik aktif, di mana antaranya adalah sirip tepi fender dan sayap belakang, yang boleh dilaras mengikut mod pemanduan atau kelajuan. Bahagian-bahagian lain juga cukup menarik dan mempunyai fungsi tersendiri untuk meningkatkan prestasinya.

SPYSHOT: Mercedes-AMG One lalui ujian jalanan akhir

Persamaan kereta ini dengan jentera F1 bukan sekadar satu gimik pemasaran, tetapi ia lebih istimewa kerana betul-betul menggunakan enjin F1 yang diletakkan di belakang, iaitu unit V6 turbo 1.6 liter daripada W07 Hybrid. Ini adalah enjin yang membantu Nico Rosberg memenangi gelaran juara dunia pada tahun 2016.

Sama seperti kereta F1, enjin pada model One ini juga mempunyai dua unit motor-generator elektrik untuk memacu compressor pada tahap rpm rendah dan memberikan pecutan tambahan apabila diperlukan. Sudah tentu, ada beberapa bahagian yang diubah supaya ia sesuai untuk digunakan atas jalan raya biasa termasuk had rpm (11,000) dan sistem bahan api (boleh menerima petrol RON 98). Mercedes mendakwa, kuasa One boleh mencecah 1,000 PS dan mencapai laju maksimum 350 km/j.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required