Ford Explorer Timberline didedah — varian off-road dengan enjin 2.3L EcoBoost 300 hp, AWD dan LSD

Ford Explorer Timberline didedah — varian off-road dengan enjin 2.3L EcoBoost 300 hp, AWD dan LSD

SUV untuk off-road? Ford kini mula menunjukkan model SUV rugged keluarannya, dikenali dengan nama Explorer Timberline yang dipadankan dengan kemampuan untuk meredah pelbagai permukaan — sama seperti Subaru Outback Wilderness yang ditunjukkan bulan lalu.

SUV saiz sederhana ini turut dilengkapi dengan sistem pacuan semua roda boleh ubah sebagai ciri standard serta limited-slip differential baru Torsen, dan dipasangkan sekali Terrain Management System yang sebelum ini sebagai ciri pilihan sahaja. Ini menyediakan tujuh mod pemanduan, termasuk Trail dan Deep Snow/Sand. Ciri kawalan menuruni curam juga datang standard.

Timberline juga menerima tambahan skid plate besi di sepanjang bahagian bawah badannya. Talaan casis yang lebih cenderung kepada kegunaan off-road melibatkan stereng yang disesuaikan semula untuk tujuan itu, spring unik dan talaan palang anti-olengan serta penyerap hentak lasak yang dipinjam dari Explorer Police Interceptor. Dengan tayar Bridgestone Dueler All-Terrain, ketinggiannya naik 20 mm.

Ford Explorer Timberline didedah — varian off-road dengan enjin 2.3L EcoBoost 300 hp, AWD dan LSD

Menurut Ford, Timberline mempunyai jarak kelegaan tanah yang minimum 221 mm dengan sudut depan dan belakang masing-masing 23.5 dan 23.7 darjah, diperoleh dengan rekaan bampar baru. Pakej Class III Trailer Tow standard juga menambah kapasiti menunda sehingga 2,400 kg. Enjinnya pula menggunakan unit 2.3 liter EcoBoost dengan janaan 300 hp/420 Nm, turbocas empat-silinder dengan kotak gear automatik 10-kelajuan.

Membezakan Timberline daripada Explorer biasa ialah lampu utama depan dan belakang yang digelapkan, kemasan plastik sisi badan yang berotot, cangkuk tunda warna merah dan rim 18-inci hitam berkilat. Rekaan gril baru, dengan tambahan jalur LED, turut menampilkan pendawaian bagi memudahkan pemasangan lampu tambahan Ford Performance.

Ford Explorer Timberline didedah — varian off-road dengan enjin 2.3L EcoBoost 300 hp, AWD dan LSD

Timberline ditawarkan dalam warna pilihan baru Forged Green Metallic, melengkapi tema warna dalam kabin Deep Cypress ActiveX yang mudah dibersihkan. Lapik bumbung hitam, hiasan papan pemuka Stone Mesh, konsol tengan Satin Silver Twilight, kemasan pada stereng dan perehat lengan, jahitan Deep Tangerine serta lencana Timberline juga ada pada kerusi depan.

Kelengkapan standard lain termasuk lapik getah untuk lantai, dengan kerusi depan dengan pemanas serta stereng balutan kulit. Versi ini juga datang dengan teknologi keselamatan lengkap Co-Pilot360 dan Co-Pilot360 Assist+, yang menrangkumi fungsi kawalan melayar adaptif dengan Stop/Go, bantuan ke tengah lorong, bantuan stereng dan pengesanan papan tanda trafik. Kamera 360-darjah juga ada.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required