Naza Group beri tumpuan kepada perniagaan CBU, tidak tolak kemungkinan untuk CKD model Suzuki

Naza Group beri tumpuan kepada perniagaan CBU, tidak tolak kemungkinan untuk CKD model Suzuki

Selesai melepaskan semula pengedaran bagi jenama Kia dan Peugeot, serta dilantik sebagai pemegang francais bagi Suzuki di Malaysia, Naza Group telah menyempurnakan peralihan perniagaan automotifnya untuk memberi tumpuan kepada perniagaan import.

Ketua Pegawai Operasi Naza Group, Datuk Nik Hamdam Nik Hassan memaklumkan kepada The Edge; “Kami sedang menetapkan strategi perniagaan baru, untuk memperbaiki kecekapan operasi dan kos terhadap semua urusan, dalam maksud mencipta nilai serta menghapuskan pertindanan. Kami juga ingin jadi lebih kecil dan berkesan dalam semua operasi.”

Syarikat optomistik untuk melihat prestasi lebih baik tahun ini, dengan jualan dijangka meningkat selari dengan ramalan pertumbuhan 8% bagi tempoh sama berbanding tahun lalu. Nik Hamdam berkata ini boleh diterjemahkan kepada pertumbuhan 16% bagi keuntungan kepada RM700 juta dan 35% peningkatan untung kasar. Peningkatan keuntungan dijangka datang dari Suzuki, disertai juga oleh beberapa jenama lain melalui pengenalan model baru dalam masa terdekat.

Naza Group beri tumpuan kepada perniagaan CBU, tidak tolak kemungkinan untuk CKD model Suzuki

Tahun lalu, bahagian automotif Naza dilaporkan berjaya menjana RM600 juta keuntungan (sebelum audit). Nik Hamdam mendedahkan bahawa kumpulan itu menjual sekitar 40 unit Ferrari, 30 Maserati, 260 motosikal Ducati, 700 unit Mercedes-Benz dan 250 unit kereta recon. Ketika ini, di Malaysia, Naaza Group mewakili secara rasmi jenama Ferrari, Maserati, Mercedes-Benz, Suzuki dan Ducati.

Naza yakin bahawa perniagaan CBU sepenuhnya kini seimbang, memandangkan pelaburan yang diperlukan tidak sebesar menjalankan operasi pemasangan tempatan. “CBU membolehkan anda untuk membawa lebih banyak model ke pasaran ini. Ia boleh jadi lebih mahal, tetapi itu tidak akan menghalang untuk membawa masuk lebih banyak model,” jelas Nik Hamdam.

“Bagi CKD, anda perlu jadi lebih selektif, kerana memerlukan konsistensi jumlah untuk pengeluaran. Sebab itulah kami perlu menilai dengan teliti model mana yang patut di bawa masuk sebagai CKD, dan model mana yang patut kekal CBU,” tambahnya. “Namun, jika melihat kepada jenama yang kami ada, untuk membolehkan operasi pemasangan tempatan dilakukan, ia memerlukan lebih banyak jumlah terjual sebelum memulakan CKD.”

Naza Group beri tumpuan kepada perniagaan CBU, tidak tolak kemungkinan untuk CKD model Suzuki

Bagaimanapun, tidak dinyatakan kemungkinan untuk pemasangan CKD bagi model-model Suzuki pada masa hadapan. “Tidak mustahil untuk ada sekurang-kurangnya satu model yang dipasangan di sini,” jelasnya. “Dalam jangka masa panjang, selepas dua atau tiga tahun, mungkin pilihan untuk CKD perlu dipertimbangkan kerana Suzuki adalah jenama yang boleh dikembangkan lagi. Dan, untuk ada lebih banyak model dalam pasaran, saya fikir CKD bolah dipertimbangkan.” Ambil maklum juga bahawa Suzuki sudah mempunyai kemudahan pemasangan di Thailand dan Indonesia, di mana Perjanjian Perdagangan Bebas ASEAN membolehkannya menikmati duti import yang sangat rendah.

Nik Hamdam optimistik dengan jenama Suzuki di Malaysia, dan menyifatkannya mempunyai potensi besar untuk berkembang. Agak aneh untuk sebuah jenama pasaran massa seperti Suzuki menyertai portfolio yang terdiri daripada jenama mewah lain di bawah Naza, maka kerana itu juga Naza memposisikannya sebagai jenama gaya hidup dengan memperkenalkan Swift Sport terlebih dahulu di sini.

“Jika dilihat pada Swift Sport, ia merupakan varian paling tinggi bagi model berkenaan. Jadi ia cocok sebagai penawaran premium daripada Suzuki. Selepas ini, tentulah kami ingin memperkenalkan lebih banyak model. Tempoh selepas Hari Raya nanti, kami akan memperkenalkan satu lagi model popular Suzuki di sini,” jelasnya. Walaupun tidak menyebutkan model mana, boleh diagak model popular Suzuki yang lain kemungkinan merujuk kpeada Jimny generasi keempat.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required