Suzuki kini kembali ke Malaysia bersama Naza Eastern – Swift Sport dan Jimny akan dilancarkan April ini

Suzuki kini kembali ke Malaysia bersama Naza Eastern – Swift Sport dan Jimny akan dilancarkan April ini

Ok, kali ini bukan lagi khabar angin – Suzuki kini sah kembali di Malaysia setelah menutup operasi mereka lima tahun lalu, dan kini jenama Jepun berkenaan diuruskan Naza Eastern Motors. Ini juga sebenarnya berita besar buat Naza Group kerana mereka baru sahaja melepaskan francais untuk jenama Peugeot dan Kia pada penghujung tahun lalu.

Dengan kerjasama baharu ini, Suzuki bakal melancarkan dua model baharu pada bulan ini. Tiada lagi pengumuman rasmi dibuat berkenaan model yang bakal dilancarkan tersebut, tetapi kami diberitahu mereka bakal melancarkan produk yang agak high end iaitu Suzuki Swift Sport dan juga Suzuki Jimny.

Kedua-dua model ini dijual pada harga agak tinggi bukan sahaja di pasaran ASEAN yang lain, malah model-model yang dibawa secara import persendirian di Malaysia juga dijual pada harga yang agak premium. Jadi sama ada Naza boleh menawarkan harga yang kompetitif atau tidak untuk model-model baru CBU ini masih lagi menjadi tanda tanya.

Bilik pameran flagship bertaraf 3S pertama Suzuki akan dibuka di Naza Automall Petaling Jaya, menggunakan kawasan seluas 3,000 kaki persegi serta menampilkan “persekitaran yang terang dan bersemangat bersama pelbagai sumber interaktif.”

Walau bagaimanapun, servis selepas jualan di fasiliti ini hanya akan menerima model-model Suzuki generasi baharu, manakala untuk model-model generasi lebih lama masih perlu terus untuk merujuk kepada pusat servis Proton yang bertauliah, seperti yang terkandung dalam perjanjian ketika mereka keluar dari pasaran Malaysia sebelum ini.

Suzuki kini kembali ke Malaysia bersama Naza Eastern – Swift Sport dan Jimny akan dilancarkan April ini

“Ini memberikan kami penghormatan yang tinggi untuk boleh bekerja dengan gergasi automotif Jepun yang berjaya memikat hati konsumer di Malaysia ketika ia masih dalam pasaran Malaysia,” kata pengerusi eksekutif dan CEO Naza group SM Nasarudin SM Nasimuddin.

“Pasukan di Naza Eastern Motors komited untuk memastikan kami membina reputasi kuat Suzuki yang telah wujud dengan memberikan produk berkualiti yang boleh diharap, diingini dan ceria,” tambahnya lagi.

Pegawai urusan senior dan pengurus besar eksekutif pemasaran automobil global Suzuki, Kinji Saito pula menambah, “Kami gembira untuk kembali ke pasaran Malaysia dengan Naza Group sebagai pengedar kami. Pengalaman kami dengan pasaran Malaysia adalah menggembirakan kerana penerimaan besar pelanggan kami, dan kami sangat menghargai kepercayaan yang berterusan terhadap Suzuki. Kami tak sabar untuk memperkenalkan kereta-kereta terbaharu kami yang telah menerima anugerah kepada peminat-peminat setia Suzuki.”

Sebelum ini, jenama Suzuki di Malaysia diedarkan oleh Suzuki Malaysia Automobile, iaitu anak syarikat DRB-Hicom. Suzuki bersetuju untuk meninggalkan pasaran Malaysia setelah menandatangani perjanjian kerjasama dengan Proton sehingga terhasilnya Proton Ertiga, iaitu MPV rebadge dari Suzuki Ertiga.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required