Suzuki Swift Sport buat kemunculan sulung di Frankfurt – 1.4L turbo, 6-kelajuan manual, 970 kg

Suzuki Swift Sport buat kemunculan sulung di Frankfurt – 1.4L turbo, 6-kelajuan manual, 970 kg

Sebuah lagi hot-hatch yang ditunggu-tunggu tahun ini telah pun membuat kemunculan sulungnya di Frankfurt Motor Show 2017 – Suzuki Swift Sport generasi baharu. Model yang diasaskan dari Swift generasi terkini berkenaan akhirnya turut mengikuti trend janakuasa terkini dengan pemadanan pengecas turbo, yang Suzuki sifatkan sebagai “membawa Swift Sport ke wilayah hot-hatch sebenar.”

Model ini dijana enjin K14C 1.4 liter turbo Boosterjet yang diambil dari Vitara, menghasilkan 135 hp pada takat 5,500 rpm dan tork maksima 230 nm bermula 2,500 hingga 3,500 rpm. Peningkatan kuasa kuda mungkin sedikit dengan hanya 4 hp lebih kuat berbanding enjin M16A 1.6 liter NA generasi terdahulu (134 hp), namun ia menerima lonjakkan tork yang agak drastik iaitu 70 Nm lebih tinggi dari sebelum ini.

Tambahan pula, model generasi baharu ini turut direka 80 kg lebih ringan dari model sebelumnya dengan berat hanya 970 kg. Ini membolehkan Swift Sport baharu ini mencapai nisbah tork kepada berat sekitar 4.2 kg/Nm, yang membolehkan ianya menjadi “salah satu hot-hatch paling kompetitif dalam pasaran” buat masa sekarang, dakwa Suzuki.

Tidak seperti model sebelum ini yang turut ditawarkan dengan transmisi CVT automatik, Swift Sport baharu ini lebih mensasarkan pasaran mereka yang benar-benar gemar memandu dengan hanya menawarkan kotak gear manual enam-kelajuan. Unit transmisi berkenaan sebenarnya diambil dari model terdahulu, tetapi ia telah ditala semula bagi memberikan kelancaran serta tindak balas yang lebih baik.

Suzuki Swift Sport buat kemunculan sulung di Frankfurt – 1.4L turbo, 6-kelajuan manual, 970 kg

Seperti juga Swift standard, model Sport ini dibina di atas platform Heartect dan diberikan penyerap hentak Monroe pada bahagian hadapan. Ia dipadankan dengan penyambung bar penstabil yang lebih besar serta diberikan cagak penstabil dari material Teflon. Manakala hab roda dan hab galas (bearing) kereta ini pula kini direka sebagai satu unit komponen.

Bagi meningkat ketegaran sudut kamber semasa mengambil selekoh pada kadar 15%, bahagian berkenaan diberikan jarak antara galas yang lebih lebar. Rombakan semula ini membantu memberikan lebih kekerasan pada suspensi tanpa meningkatkan kadar spring mahupun bar penstabil hadapan.

Untuk bahagian belakang, talaan difokuskan untuk mendapatkan kestabilan pada kelajuan tinggi dan ini dilakukan dengan menningkatkan kekuatan sudut Toe yang 1.4 lebih tegar dari model sebelumnya, begitu juga pada kekuatan kamber.

Swift Sport menerima trailing arm baharu yang direka bagi mengurangkan perubahan semasa mengambil selekoh, dan ia turut disokong dengan penggunaan penyerap hentak Monroe bagi memberikan daya olengan yang lebih minima.

Suzuki Swift Sport buat kemunculan sulung di Frankfurt – 1.4L turbo, 6-kelajuan manual, 970 kg

Sama seperti model-model generasi sebelumnya, versi Sport ini diberikan penampilan lebih garang berbanding versi standard. Ia diberikan bampar rekaan khas bersama gril sarang lebah, serta diberikan spoiler tambahan di bawah bampar hadapan dan belakang dan juga di bawah skirt sisi.

Spoiler bumbung turut diberikan pada bahagian belakang, bersama tip ekzos berkembar bagi melengkapkan penampilah agresifnya. Model ini juga diberikan rim aloi jejari runcing berdiameter 17-inci.

Suzuki turut memberitahu bahawa model Sport ini 40 mm lebih lebar bagi memberikan kestabilan lebih baik untuk pemanduan lurus. Ia juga direndahkan sebanyak 15 mm dan secara tidak langsung memberikan rupa dan stance yang nampak lebih lincah.

Tujuh warna ditawarkan iaitu Burning Red Pearl Metallic, Speedy Blue Metallic, Pure White Pearl, Premium Silver Metallic, Mineral Grey Metallic, Super Black Pearl dan seperti biasa, warna hero untuk Swift Sport ini adalah Champion Yellow.

Hanya sedikit perubahan dalaman diberikan pada model Sport ini berbanding model biasa. Panel instrumen direka berorentasikan pemanduan prestasi manakala kemasan lain diserlahkan dengan elemen berwarna merah. Model ini turut diberikan meter boost turbo, dan juga meter suhu minyak pelincir, bukan sahaja untuk kegunaan pemandu, malah ia sebagai amaran bahawa model ini bukan hatchback biasa.

Ciri lain yang turut ditampilkan termasuk roda stereng rata di bawah balutan kulit, tempat duduk separa-bucket, tombol gear krom serta pedal aloi. Bagi sistem hiburan pula, ia diberikan sistem Smartphone Linkage Display Audio Display menerusi skrin sesentuh tujuh-inci.

Selain dari prestasi pemanduan yang lebih baik, Suzuki Swift Sport generasi baharu ini juga diberikan pakej sistem keselamatan yang lebih menyeluruh. Ia termasuk amaran pelanggaran hadapan, Dual Sensor Brake Support (DSBS), amaran keluar laluan, bantuan lampu tinggi, cruise control adaptif dan pelbagai lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required