PKP 3.0: Rentas daerah dan negeri untuk beraya sebabkan 90 orang positif Covid-19 di Terengganu

PKP 3.0: Rentas daerah dan negeri untuk beraya sebabkan 90 orang positif Covid-19 di Terengganu

Walaupun sudah ditegah dan diumumkan bahawa kompaun yang besar menanti bagi mereka yang berdegil untuk beraya serta merentas daerah dan negeri, masih ada lagi sebahagian rakyat Malaysia yang tetap tidak takut melakukan kesalahan tersebut. Akhirnya selepas lebih seminggu berada dalam bulan Syawal, kini muncul pelbagai kes positif Covid-19 disebabkan kedegilan berkenaan.

Di Terengganu, Harian Metro melaporkan bahawa tindakan segelintir individu melakukan rentas daerah dan negeri untuk menyambut Aidilfitri bersama keluarga mereka dengan memberikan pelbagai alasan kepada pihak berkuasa menyebabkan sekurang-kurangnya 90 individu disahkan positif Covid-19. Perkara berkenaan terbongkar selepas ramai ahli keluarga didapati positif Covid-19 di satu lokaliti.

Menurut Pengarah Kesihatan Negeri Dr Nor Azimi Yunus, di daerah Kuala Terengganu, 13 individu melakukan rentas negeri dengan memberi pelbagai alasan menyebabkan 40 ahli keluarga disahkan positif Covid-19, manakala di daerah Hulu Terengganu, tindakan sembilan individu rentas negeri menyebabkan 26 ahli keluarga mereka dijangkiti virus korona tersebut.

PKP 3.0: Rentas daerah dan negeri untuk beraya sebabkan 90 orang positif Covid-19 di Terengganu

Beliau turut menyatakan perkara yang sama berlaku di daerah Kemaman apabila lapan individu melakukan rentas negeri serta daerah menyebabkan 24 ahli keluarga disahkan positif. “Secara keseluruhannya, 90 disahkan positif Covid-19 disebabkan kegagalan 30 individu mematuhi prosedur operasi standard (SOP),” katanya dalam satu hantaran Facebook (FB) miliknya.

Dalam perkembangan sama, Dr Nor Azimi turut memberitahu bahawa sebuah pasar raya terpaksa ditutup selama 14 hari kerana 17 pekerjanya disahkan positif Covid-19.

“Mereka ini tentunya bertebar di beberapa daerah, pasti ribuan orang masuk ke pasar raya itu masa nak raya baru ni…cuba bayangkan.

“Orang larang rentas negeri atau daerah untuk beraya kita buat juga dengan memberi pelbagai alasan…balik dari zon merah secara senyap-senyap akhirnya satu keluarga positif,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required