Rolls-Royce Boat Tail diperkenalkan — hanya tiga unit di dunia, harga bermula RM117 juta, enjin 6.75 liter V12

Rolls-Royce Boat Tail diperkenalkan — hanya tiga unit di dunia, harga bermula RM117 juta, enjin 6.75 liter V12

Yang anda lihat ini ialah Rolls-Royce Boat Tail. Kereta “bespoke” yang direka dari awal untuk tiga orang pelanggan penting Rolls-Royce, yang menginginkan sebuah kereta yang lain daripada lain. Maka hadirlah Boat Tail, sekali gus menandakan kehadiran semula Rolls-Royce Coachbuild.

Kelainannya? Kereta ini menggabungkan rekaan sebuah kapal layar mewah. Dengan hanya satu butang, bahagian decknya akan dibuka pada sudut 15-darjah. Ini, menurut Rolls-Royce, melambangkan kehalusan layanan dari tradisi British.

Ada dua peti sejuk dibina khusus di dalamnya. Ia boleh menyejukkan hingga ke suhu enam darjah celcius. Bukan itu saja; turut termuat ialah payung kecil yang keluar secara teleskopik, serta ada juga meja koktail yang boleh dipasang dari kedua-dua sisi deck. Di bawahnya ialah kerusi kecil gentian karbon yang direka oleh pereka perabot Itali, Promemoria yang dibalut dengan kulit biru Rolls-Royce.

Rolls-Royce Boat Tail diperkenalkan — hanya tiga unit di dunia, harga bermula RM117 juta, enjin 6.75 liter V12

Wajah depan kereta ini bagaimanapun sangat sinonim dengan imej Rolls Royce, lengkap dengan gril dan lampu pantheon, serta cermin utama menyeluruh. Ia mungkin berkongsi sentuhan rekaan yang sama dengan Phantom, tetapi penampilan Boat Tail adalah rekaan kustom khusus. Ia menggunakan 1,813 bahagian serba baru, termasuk panel badan, lampu depan dan belakang. Sistem audio Bespoke Rolls-Royce dengan 15-pembesar suara juga dihasilkan khusus untuk optimum pada rekaan Boat Tail ini.

Rekaan kabin pula agak minimalistik, dengan rujukan terhadap Boat Tail 1932 pemiliknya. Kebanyakan teknologi moden yang ada disembunyikan. Bahagian tengahnya turut menampilkan jam bespoke dengan dua unit Bovet 1822. Di dalam glovebox, ada bekas aluminum khusus untuk menempatkan pen Montblanc.

Kereta ini menggunakan enjin 6.75 liter twin-turbo V2, menghasilkan 563 hp pada 5,000 rpm dan 900 Nm tork dari hanya 1,700 rpm. Transmisi ZF lapan-kelajuan automatik dengan sistem Satellite Aided Transmission (SAT) menghantarkan kuasa ke roda belakang. Kereta ini diuji dengan pendekatan yang sama seperti model-model RR lainnya dan layak digunakan di atas jalan.

Harga bagi Boat Tail ini bermula dari £20 juta (RM117 juta).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required