Rekaan konsep kereta sports Malaysia oleh bekas pereka Proton, asas luaran dari Aston Martin DB10

Rekaan konsep kereta sports Malaysia oleh bekas pereka Proton, asas luaran dari Aston Martin DB10

Hasil rekaan digital Saharuddin Busri, bekas pereka automotif di Proton suatu ketika dahulu dan kini bertugas di MIMOS, sebelum ini sudah banyak yang dipaparkan di laman kami. Setiap satunya agak menarik, terutama bayangan dan imaginasinya terhadap model-model Proton yang dibayangkannya, sebagai contoh melalui Proton Savvy 18 dan juga Suprima X.

Menariknya, beliau sentiasa meneroka idea-idea baru berkaitan rekaan automotif, sebahagiannya untuk tujuan pengejaran bagi kursus di institut pengajian tinggi. Terbaru, Saharudin mempamerkan pula rekaan yang dikenali sebagai konsep “Sports Car” Malaysia. Rekaan ini merupakan sebahagian daripada kandungan yang disediakan untuk acara Design Talk MIMOS Berhad bersama Autodesk Asia, September tahun lalu.

Ia nampak futuristik (mungkin dibayangkan sebagai kereta sport EV?). Jika ada yang bertanya kenapa banyak elemen bunga raya digunakan padanya — misalnya pada grafik lampu belakang dan lencana sisi di fender depan — itu adalah kerana ia direka sempena memperingati Hari Kebangsaan.

Rekaan konsep kereta sports Malaysia oleh bekas pereka Proton, asas luaran dari Aston Martin DB10

Menurut Saharudin, reka bentuk luaran konsep ini disandarkan kepada penampilan Aston Martin DB10 sebagai garis panduan kasar. Kemudian, perinciannya disesuaikan mengikut visi yang dibayangkan oleh beliau. Sebahagian besar sentuhan rekaan yang ada menampakkan elemen tajam dan garis-garis tirus dan bersegi.

Bahagian depan yang rendah, dengan jalur lampu LED nipis serta garis bonet yang tajam memberi tanggapan utama, termasuklah dengan adanya scoop laluan udara di atasnya. Begitu juga dengan bingkai krom pada ruangan bukaan gril yang luas. Dari sisi kereta ini nampak lebih sibuk dengan garis-garis dan segi bucu tajam — lihat ruang tayar yang sedikit lari dari lengkungan biasa.

Rekaan konsep kereta sports Malaysia oleh bekas pereka Proton, asas luaran dari Aston Martin DB10

Ada jalur panjang dari lampu depan yang juga menempat lampu isyarat yang merentas badan dan menyambungkan bahagian bingkai tingkap penumpang. Pemegang cermin sisi juga tirus dan futuristik, dengan saiz cermin yang juga agak kecil. Oleh kerana ini kereta sport, lengkung bumbungnya agak rendah dengan hanya memuatkan dua penumpang sahaja.

Rekaan belakang sedikit aneh; ia lebih berotot bermula dari lengkung tayar belakang. Dari belakang, ia sekali lagi nampak ringkas, dengan rekaan lampu tirus dan lanjutan ala spoiler. Separuh bahagian ke bawah mungkin nampak aneh bagi sesetengah orang. Ia membuatkan kereta ini nampak tercunggit, dengan elemen ala diffuser/menempatkan ekzos yang agak besar.

Apa pun, ini sebuah rekaan bayangan kepada sebuah kereta yang kita belum pernah ada. Ia tetap menarik untuk melihat bagaimana rekaan ini dihasilkan oleh Saharudin. Rekaan “Malaysian Sports Car” ini juga telah dijadikan material pembelajaran dalam talian kepada para pensyarah di Universiti Malaysia Pahang (UMP).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required