Kerajaan sediakan tambahan RM4.22b untuk subsidi bahan api tahun ini ekoran harga minyak global naik

Kerajaan sediakan tambahan RM4.22b untuk subsidi bahan api tahun ini ekoran harga minyak global naik

Kerajaan berkata pertambahan sebanyak RM4.22 bilion dijangka akan dibelanjakan tahun ini untuk subsidi bahan api disebabkan peningkatan. harga minyak global. Di mana jumlah terbabit akan dibelanjakan bagi mengekalkan harga siling yang ditetapkan untuk petrol RON 95 dan diesel, gas petroleum cecair (LPG) serta minyak masak, menurut laporan The Malay Mail yang memetik kenyataan Menteri Kewangan Datuk Seri Tengku Zafrul Abdul Aziz.

Buat masa ini, RON 95 telah ditetapkan pada paras RM2.05 seliter, sementara diesel pula RM2.15 seliter, di mana kedua-duanya telah mencapai harga siling sejak 10 Februari tahun ini. Untuk LPG, ia berharga RM1.90 per kg sejak Jun 2015, sementara untuk minyak masak pula (RM2.50 per 1 kg) kekal dari tahun 1997.

Dalam kenyataan yang dikeluarkan semalam, Tengku Zafrul berkata, kerajaan komited untuk mengekalkan harga siling. “Kerajaan bersedia menanggung kenaikan perbelanjaan subsidi ini untuk menjaga kesejahteraan rakyat dan kelangsungan perniagaan, terutama peniaga kecil, ”katanya

Kerajaan sediakan tambahan RM4.22b untuk subsidi bahan api tahun ini ekoran harga minyak global naik

“Sejumlah RM3.78 bilion telah diperuntukan untuk tahun 2021 tetapi berdasarkan harga pasaran global semasa, kerajaan menjangkakan subsidi tambahan meningkat sehingga RM8 bilion, di mana adalah lebih tinggi sebanyak RM4.22 bilion berbanding peruntukan asal,” tambahnya.

Pada 2019, kerajaan telah membelanjakan sebanyak RM6.32 bilion untuk subsidi, tetapi ia menyusut kepada RM2.16 bilion pada tahun lalu. Pengurangan peruntukan tersebut disebabkan harga minyak mentah dunia yang turun disebabkan “perang minyak” di antara negara pengeluar, dengan pernah menyaksikan harga bagi satu tong jatuh di bawah US$20 pada April tahun lalu.

Untuk bulan tersebut, harga di stesen minyak bagi RON 95 jatuh pada paras RM1.25 seliter dan RM1.46 seliter untuk disesel, malahan kekurangan bahan api tersebut pada tahun lalu juga menjadi penyebab pengurangan subsidi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required