Acura TLX Type S dipilih sebagai pace car untuk perlumbaan ‘Race to the Clouds’ Pikes Peak Hill Climb

Acura TLX Type S dipilih sebagai <em>pace car</em> untuk perlumbaan ‘Race to the Clouds’ Pikes Peak Hill Climb

Sedan sport dari divisi mewah Honda yang baru sahaja dilancarkan, Acura TLX Type S 2021 telah pun dipilih sebagai pace car untuk perlumbaan naik bukit terulung, Pikes Peak Interntional Hill Climb (PPIHC) pada 27 Jun ini.

Kereta tersebut akan dipandu oleh Ant Anstead, personaliti rancangan TV yang terkenal menerusi program Wheeler Dealers dan Master Mechanic. Ant kini merupakan pengasas bersama Radford Motors, juga dianggotai oleh bekas pemandu F1, Jenson Button yang kini sedang membangunkan kereta sport yang diinspirasikan dari Lotus Type 62.

Acura TLX Type S dijana oleh enjin V6 3.0 liter turbo yang berkuasa 355 hp serta tork maksima 480 Nm. Ia digandingkan dengan kotak gear 10-kelajuan automatik, manakala kuasa dialirkan ke kesemua roda menerusi sistem Super Handling All-Wheel Drive (SH-AWD) bersama sistem torque vectoring.

Acura TLX Type S dipilih sebagai <em>pace car</em> untuk perlumbaan ‘Race to the Clouds’ Pikes Peak Hill Climb

Ini membolehkan TLX Type S memecut dari 0-60 bsj (96 km/j) dalam masa sekitar lima saat. Pengendaliannya dibantu oleh sistem suspensi double wishbone di hadapan dan juga mod pemanduan Sport+ yang memberikan respon lebih tajam. Type S ini juga dilengkapi dengan sistem brek Brembo di hadapan.

PPIHC atau turut terkenal dengan gelaran ‘Race to the Clouds’ ini merupakan perlumbaan paling lama pernah diadakan di Amerika Syarikat, bermula pada tahun 1916. Pelumba perlu mendaki jalan bukit sejauh 20 km untuk menuju ke puncak tertinggi pada bahagian selatan pergunungan Rocky di Colorado dengan mencatatkan masa terpantas untuk memenangi perlumbaan.

Setiap tahun PPIHC akan menarik ramai pelumba dan kereta lumba dari seluruh dunia, yang datang dari pelbagai latar belakang disiplin perlumbaan. Kesemua pelumba dan kereta mereka perlu menghabiskan 156-selekoh bermula pada ketinggian 9,390 kaki sehingga puncak Pikes Peak dengan ketinggian 14,115 kaki.

Acura TLX Type S dipilih sebagai <em>pace car</em> untuk perlumbaan ‘Race to the Clouds’ Pikes Peak Hill Climb

Tidak seperti zaman ‘Monster’ Tajima bersama Suzuki Cultus dan Escudo dahulu yang menampilkan gabungan jalan tar dan batu kerikil, kini keseluruhan laluan sehingga ke puncak sudahpun diturap.

Tahun lalu, unit prototaip TLX Type S berkenaan sudah pun di bawa ke PPIHC dan turut bertugas sebagai pace car. Acura juga telah menyertai perlumbaan ini sejak tahun 2012, serta mencatatkan berberapa rekod serta menamatkan perlumbaan dalam kedudukan podium. Pada tahun 2020, jurutera R&D Honda, James Robinson telah memecahkan rekodnya sendiri dalam segmen Hybrid dengan masa lebih dari setengah saat menggunakan Acura NSX, mencatatkan masa 10:01.913.

Acura turut memegang rekod kereta pacuan hadapan terpantas, dibuat oleh seorang lagi jurutera R&D Honda iaitu Nick Robinson (abang kepada James) dengan masa 10:48.094 pada 2018, serta rekod dalam kategori Pikes Peak Open all-wheel drive yang dibuat oleh pelumba Peter Cunningham pada 2019, menggunakan jentera lumba Acura TLX GT.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required