ABT Sportsline telah pun mendedahkan model edisi terhad yang hanya dihasilkan 64-unit, digelar Johann Abt Signature Edition diasaskan dari Audi RS6 Avant C8. Model ini disifatkan sebagai model ABT paling eksklusif pernah dihasilkan, dimana setiap satu daripadanya diberikan kapsul masa yang mempunyai serpihan andas sebenar milik pengasas syarikat tersebut, Johann Abt.

Model ini dihasilkan bagi meraikan ulangtahun ke-125 ABT Sportsline, dan kesemuanya dihasilkan dengan tangan di kilang yang terletak di Bavaria, dengan produksi hanya enam unit sebulan.

Ia masih dijana enjin 4.0 liter V8 TFSI asal Audi RS6. Namun dengan pemadanan unit pengecas turbo custom, intercooler lebih besar serta kotak komputer baharu, sejumlah 800 PS dan tork maksima (boleh ditingkatkan lagi kepada 1,000 Nm) dapat dikerah dari enjin tersebut, atau 200 PS dan 180 Nm lebih berkuasa dari asal. Enjin yang lebih berkuasa ini juga menerima penyejuk minyak pelincir tambahan bagi memastikan ia masih berfungsi dengan selamat.

Ini membolehkan wagon istimewa ini memecut dari 0-100 km/j dalam masa hanya 2.91 saat atau hampir 0.7 saat lebih pantas dari RS6 standard. Pecutan 0-200 km/j pula dapat dibuat dalam masa hanya 9.79 saat, manakala pecutan dari pegun hingga 300 km/j dapat dicapai dalam masa 28.35 saat – ABT mendakwa bahawa ia 20 saat lebih pantas dari RS6 biasa. Kelajuan maksima dicatatkan pada 330 km/j.

Pengendalian RS6 Johann Abt Signature Edition ini juga dipertingkatkan bagi memastikan ia masih boleh dikawal dengan baik walaupun dihenyak dengan kuasa lebih besar. Untuk itu, ia menerima spring boleh laras ABT, bar anti oleng lebih keras dan juga pakej aerodinamik dengan perangsang golakan udara bagi mendapatkan downforce 150 kg tambahan pada gandar belakang.

Kesan perangsang golakan tersebut bukan hanya berdasarkan teori kerana ABT Sportsline telah mengujinya di terowong angin sebenar. Brek hadapan juga telah diberikan liang udara khas untuk sistem penyejukkan. Manakala untuk roda, model ini menerima rim forged 22-inci yang dihasilkan khas, dengan berat 3.5 kg lebih ringan berbanding rim asal RS6.

Bagi penggayaan, model ini diberikan kemasan Signature Carbon Red di bahagian luaran serta dalaman. Kemasan-kemasan tersebut diperbuat dari material gentian karbon dengan serlahan merah metalik. Lips bampar hadapan dan skirt belakang juga adalah unik hanya untuk model ini. Rupa luaran dilengkapkan dengan empat tip ekzos 102 mm logam tahan karat hitam matte serta lampu pancaran halo LED ABT.

Dalam kabin, kemasan-kemasan gentian karbon diberikan pada papan pemuka, pintu, panel sisi tempat duduk serta pada pedal penukar gear dan perehat tangan tengah. Kapsul masa yang diletakkan pada konsol tengah tersebut diperbuat dari aluminium tersadur kemasan hitam kusam. Kesemua balutan kulit tempat duduk model ini dijahit dengan tangan menggunakan benang merah, manakala plak nombor produksi istimewa pula diletakkan pada papan pemuka sebelah penumpang hadapan.

Menurut CEO ABT Sportsline, Hans-Jürgen Abt, setiap unit RS6 Johann Abt Signature Edition ini bukan sahaja dihasilkan dengan tengan, malah ia turut menerapkan falsafah “satu orang, satu kereta” kerana setiap satu unit model berkenaan dihasilkan oleh hanya seorang mekanik sukan permotoran. Harga untuk model ini tidak didedahkan, namun kesemua 64-unit yang bakal dibina sudahpun habis dijual dalam masa hanya seminggu.