Acura MDX Type S buat kemunculan sebagai kereta tunda Pikes Peak – enjin V6 turbo 355 hp, SH-AWD

Acura MDX Type S buat kemunculan sebagai kereta tunda Pikes Peak – enjin V6 turbo 355 hp, SH-AWD

Selain pace car TLX Type S 2021 yang diperkenalkan sebelum ini, Acura juga akan membawa bersama MDX Type S 2022 (masih belum dilancarkan secara rasmi) ke acara Pikes Peak International Hill Climb yang akan bermula 27 Jun ini.

Ya, inilah kali pertama kita dapat melihat versi Type S bagi Acura MDX terbaru. Selain menggunakan lencana Type S, MDX generasi keempat ini juga diberikan penambahan prestasi menggunakan resepi sama seperti sedan sports TLX Type S.

Apa yang diketahui secara rasmi sekarang adalah MDX Type S akan menggunakan enjin petrol V6 turbo 3.0 liter berkemampuan 355 hp dan 480 Nm tork. Ini adalah enjin sama seperti TLX, dan SUV ini juga mendapat transmisi automatik 10 kelajuan yang boleh menukar gear lebih pantas serta sistem Super Handling All-Wheel Drive (SH-AWD) dengan torque-vectoring.

Acura MDX Type S buat kemunculan sebagai kereta tunda Pikes Peak – enjin V6 turbo 355 hp, SH-AWD

Menurut Acura, enjin ini adalah khas untuk model Type S, dan ia dibangunkan oleh antara jurutera enjin paling berpengalaman dalam syarikat itu, termasuklah mereka yang terlibat dalam pembangunan unit V6 twin turbo pada NSX. Sebagai rujukan, MDX biasa menggunakan enjin V6 3.5 liter NA, yang menghasilkan kuasa 290 hp dan 362 Nm tork, iaitu 65 hp dan 118 Nm lebih rendah berbanding model Type S.

Memandangkan ini adalah SUV penting untuk Amerika, Acura telah berkongsi kemampuan menarik bebannya, iaitu 5,000 pound ataupun 2,267 kg. SUV Acura paling pantas dan paling berkuasa ini akan menarik kereta lumba TLX Type S dari bengkel pasukan di Raymond, Ohio, hinggalah Colorado untuk menyertai perlumbaan Pikes Peak 2021.

Selain enjin lebih berkuasa dan penampilan lebih sporty, MDX Type S juga mendapat kelengkapan prestasi lain seperti brek hadapan Brembo, suspensi hadapan double wishbone dan mod pemanduan Sport+ yang diberikan khas untuk model Type S. Perincian selanjutnya akan diketahui apabila ia didedahkan secara rasmi hujung tahun ini.

GALERI: Acura MDX Type S 2022

GALERI: Acura MDX 2022

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required