Pengilang komponen automotif, pusat cuci kereta akan dibenar beroperasi dalam fasa kedua pemulihan negara

Pengilang komponen automotif, pusat cuci kereta akan dibenar beroperasi dalam fasa kedua pemulihan negara

Pengilang dan pengeluar komponen automotif akan dibenarkan untuk menyambung aktiviti mereka sebaik sahaja kerajaan mengumumkan peralihan dari fasa satu ke fasa dua Rancangan Pemulihan Kebangsaan (RPN) berkait Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang akan diketahui nanti.

Aktiviti berkenaan adalah satu daripada 11 sektor yang akan dibenarkan untuk kembali beroperasi seperti yang dinyatakan dalam senarai yang diumumkan oleh kerajaan semalam. Dalam taklimat hariannya, menteri kanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mendedahkan 11 sektor (enam dari sektor pengilangan, lima dari sektor komersial) akan menyertai sektor penting yang sudah pun beroperasi ketika ini.

Selain daripada pengeluar komponen kenderaan, pusat cuci kerea juga akan dibenarkan beroperasi dalam fasa kedua nanti. Ini satu daripada lima kategori perniagaan yang akan disambung semula sebagai sebahagian daripada sektor komersial yang akan dibenarkan beroperasi; selebihnya melibatkan kedai buku, perniagaan runcit membabitkan komputer, alat telekomunikasi, perantik elektrik serta salon gunting rambut (yang terakhir ini hanya dibenarkan untuk servis gunting rambut sahaja). Waktu operasi sekiranya dibenarkan kelak ialah dari jam 8 pagi hingga 8 malam.

PKP penuh ketika ini, yang bermula dari 1 Jun dan dilanjutkan hingga 28 Jun, masih berlangsung ketika ini. Tiada tarikh diberikan untuk kita mula memasuki fasa kedua seperti yang dimaksudkan, kerana ini bergantung kepada parameter yang telah ditetapkan dalam RPN sebelum ini.

Pengilang komponen automotif, pusat cuci kereta akan dibenar beroperasi dalam fasa kedua pemulihan negara

Selain petunjuk yang melibatkan beban kapasiti ICU di hospital dan 10% kadar vaksinasi seluruh negara, kes harian juga perlu turun ke paras 4,000 terlebih dahulu. Melihat perkembangan terdekat ketika ini, ia masih berada pada paras atas 5,000 kes setiap hari.

Satu perkara yang tidak akan berubah dalam fasa dua nanti ialah larangan pergerakan rentas daerah dan rentas negeri. Ismail Sabri menjelaskan perjalanan seperti itu masih lagi dikekalkan, dengan pengecualian kepada guru dan pelajar yang perlu berbuat demikian untuk tujuan menghadiri peperiksaan.
Pengecualian juga diberikan kepada pasangan jarak jauh bagi tujuan kecemasan, tertakluk kepada kelulusan polis.

Bagi servis e-hailing dan teksi, jumlah orang di dalam kereta masih akan dihadkan kepada hanya dua (termasuk pemandu) dalam fasa dua nanti, dan penumpang perlu duduk di belakang. Jumlah orang dalam kenderaan servis ini akan dilonggarkan kepada tiga orang sebaik sahaja memasuki fasa ketiga pemulihan nanti.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required