Jualan EV di Eropah meningkat 11% pada tahun 2020

Jualan EV di Eropah meningkat 11% pada tahun 2020

Agensi Alam Sekitar Eropah (EEA) telah mendedahkan sekitar 11% daripada 11.6 juta kereta yang terjual di negara Kesatuan Eropah (EU), Iceland, Norway dan United Kingdom pada tahun lalu adalah kereta elektrik (EV) atau plug-in hybrid. Di mana ia merangkumi satu daripada sembilan kereta yang terjual, dan ini menunjukkan peningkatan berbanding 3.5% pada tahun 2019.

Data dari agensi terbabit juga menunjukkan penurunan sebanyak 12% bagi emisi CO2 untuk kereta baharu berbanding tahun 2019, di mana ia merupakan penurunan pertama yang dipantau sejak tahun 2016 dan menurut laporan Reuters, ini merupakan penurunan terbesar sejak EU memperkenalkan standard CO2 bagi kereta untuk tahun 2010. Rata-rata kereta baharu yang didaftarkan oleh pelanggan di Eropah pada tahun lalu mencatatkan 107.8 gram CO2 per kilometer, iaitu menunjukkan penurunan sebanyak 14.5 gram berbanding tahun 2019.

Di rantau berkenaan, penjualan kereta elektrik meningkat lebih dari satu juta pada tahun 2020, menguasai sebahagian besar perkongsian pasaran walau pun jualan kereta baharu secara keseluruhannya menurun kerana pandemik COVID-19. EEA juga menyatakan bahawa jualan bagi van elektrik juga meningkat dari 1.4% pada tahun 2019 kepada 2.3% tahun lalu.

Dengan standard emisi Euro 6d yang lebih diperketatkan sejak dikuatkuasakan pada tahun lalu, mendorong pengeluar kenderaan mengurangkan emisi bagi semua barisan model keluaran mereka termasuk menjual lebih banyak model kenderaan dengan emisi rendah atau membeli kredit daripada pengeluar kereta lain yang melebihi sasaran mereka. Di mana pengeluar kenderaan yang tidak dapat mematuhi peraturan ini akan dikenakan denda, namun EEA tidak mendedahkan mana-mana pengeluar kenderaan yang menepati standard tersebut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required