MRT Laluan Putrajaya Fasa 1 mula beroperasi Nov 2021 – tertangguh 3 bulan disebabkan PKP 3.0, PKPD

MRT Laluan Putrajaya Fasa 1 mula beroperasi Nov 2021 – tertangguh 3 bulan disebabkan PKP 3.0, PKPD

MRT Corp telah mengumumkan bahawa MRT Laluan Putrajaya Fasa 1 akan mula beroperasi pada November 2021. Sasaran awal adalah pada Ogos ini, tetapi perancangan tersebut terpaksa ditangguhkan selama tiga bulan. Ini kerana tempoh operasi percubaannya telah dilanjutkan susulan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 3.0 dan kini Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) yang sedang dilaksanakan di Lembah Klang.

Syarikat itu turut berkata, keseluruhan pembinaan MRT Laluan Putrajaya berjalan lancar dan kini telah pun siap sebanyak 90%. Untuk seksyen Fasa Satu antara stesen Kwasa Damansara dan Kampung Batu yang sepatutnya dilancarkan pada Ogos ini, telah pun mencapai 99% siap. Buat masa ini, operasi percubaan, yang bermula sejak 29 April, sedang diteruskan bagi laluan tersebut.

CEO MRT Corp Datuk Zarif Hashim berkata, untuk memastikan bahawa ia mencapai tahap kompetensi yang diperlukan, pihaknya telah memutuskan untuk melanjutkan tempoh operasi percubaan. Di mana pelaksanaan PKP 3.0 dan PKPD di beberapa daerah di Selangor dan lokaliti di Kuala Lumpur telah memberikan kesan terhadap jadual asal tersebut.

Malahan tarikh pembukaan baharu juga telah dirancang dilaksanakan pada Fasa Keempat Pelan Pemulihan Nasional – di mana selepas sektor ekonomi negara dijangka dibuka semula sepenuhnya. Manakala Fasa Kedua bagi MRT Laluan Putrajaya yang menelan kos pembinaan sebanyak RM30.53 bilion – dari Kampung Batu ke Putrajaya Sentral – dijadualkan akan mula beroperasi pada Januari 2023, dan membabitkan jajaran sejauh 57.7 km.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required