Nissan Skyline GT-R V-Spec II Nür 2002 terjual RM2.3 juta dalam lelongan – R34 paling mahal setakat ini!

Nissan Skyline GT-R V-Spec II Nür 2002 terjual RM2.3 juta dalam lelongan – R34 paling mahal setakat ini!

Sejak kebelakangan ini, harga model-model JDM (Japan Domestic Market) lagenda dari era 90’an dan awal Y2K dilihat ‘naik mencanak’ di negara kita. Fenomena ini bukan hanya berlaku di Malaysia, ia sebenarnya berlaku secara global.

Antara sebabnya adalah kerana sebahagian model-model berkenaan kini sudahpun ‘halal’ untuk diimport ke Amerika Syarikat kerana sudahpun berstatus klasik dan tidak perlu melalui proses homologasi yang ketat, menyebabkan permintaannya menjadi tinggi, sedangkan model-model berkenaan kini semakin ‘pupus’.

Hujung minggu lalu, satu lagi rekod tercipta untuk jentera JDM klasik moden – lelongan Yahoo!Auction di Jepun telah berjaya menjual sebuah Nissan Skyline R34 GT-R V-Spec II Nür 2002 dengan harga 60,500,001 yen (termasuk cukai) atau sekitar RM2.3 juta – rekod Skyline R34 paling mahal setakat ini!

Unit yang sama sebenarnya telah terjual dalam pada harga 35.2 juta yen (sekitar RM1.32 juta) dalam lelongan BH Auction di Tokyo Auto Salon 2018. Ia kemudiannya timbul semula di laman lelongan Yahoo!Auction baru-baru ini, dengan harga permulaan 50 juta yen (sekitar RM1.88 juta).

Nissan Skyline GT-R V-Spec II Nür 2002 terjual RM2.3 juta dalam lelongan – R34 paling mahal setakat ini!

Namun ini bukan bermaksud semua Skyline GT-R R34 boleh dijual pada harga sebegini buat masa sekarang, kerana kereta yang terjual pada harga RM2.3 juta ini mempunyai keistimewaannya tersendiri. Apa yang istimewanya?

Pertama, ini adalah model GT-R V-Spec II Nür yang dihasilkan hanya 1,000 unit dan ‘Nür’ pada nama model ini bermaksud litar ‘The Green Hell’ Nürburgring. Jadi berbanding GT-R biasa, enjin petrol enam-silinder sebaris 2.6 liter turbo berkembar RB26DETT pada model berkenaan menerima tingkat taraf spesifikasi N1 yang terdiri dari pelbagai tingkat taraf termasuk dinding silinder lebih tebal, saluran air untuk sistem penyejukkan dirombak semula, pam air dan pam minyak pelincir dipertingkat, serta kesemua rod penghubung pada omboh diseimbangkan semula.

Dari luar, enjin ini dapat dibezakan dengan penggunaan penutup kepala enjin (rocker cover) berwarna emas, pengecas turbo bersama manifold ekzos lebih lawas (bagi memberikan kuasa dan tork lebih baik), manakala bilah turbin di dalam pengecas berkenaan diberikan unit dari keluli, berbanding bilah seramik yang lebih ringan serta responsif (tetapi lemah sekiranya kuasa ditala lebih tinggi) pada model standard.

Spesifikasi Nür ini hanya ditawarkan untuk model asas V Spec II dan M-Spec sahaja. Menurut Bingo Media iaitu rakan media rasmi untuk BH Auction, dari 1,000 unit yang menerima spesifikasi Nür ini, 700 unit daripanya adalah berasaskan V Spec II, dan unit dilelong ini adalah salah satu unit dari 160 buah yang berwarna putih.

Ciri-ciri lain yang unik pada V-Spec II Nür ini termasuk diberikan plat VIN berwarna emas, lencana-lenaca istimewa, bonet dari material gentian-karbon bagi mengurangkan berat pada bahagian hadapan, serta diberikan suspensi lebih keras bagi meningkatkan tindak balas casis, dan juga brek Brembo yang lebih besar untuk kuasa pemberhentian lebih baik. Bahagian dalaman model ini pula kekal minimalis, hanya diberikan perincian sedikit berbeza contohnya kemasan-kemasan berwarna iridium dan juga paparan meter kelajuan dengan bacaan maksima 300 km/j.

Satu lagi perkara penting yang menyebabkan unit ini terjual dalam harga yang cukup tinggi adalah kerana unit ini adalah disifatkan sebagai kereta baru, dan bukan terpakai. Ini kerana selain meter perbatuan yang hanya mencatatkan jarak perjalan 10 km, ia juga belum pernah didaftarkan dan tidak pernah menerima nombor plat pendaftaran.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required