Nissan Skyline GT-R R34 V-Spec II Nür – perbatuan hanya 10 km, akan dilelong dengan jangkaan RM1 juta

Nissan Skyline GT-R R34 V-Spec II Nür –  perbatuan hanya 10 km, akan dilelong dengan jangkaan RM1 juta

Selain dari model produksi Nissan Skyline GT-R R34 yang membuat penampilan pada 1999, pengeluar kenderaan dari Jepun tersebut turut menghasilkan pelbagai model rare yang dihasilkan dalam jumlah yang sangat terhad – contohnya Nismo R34 Z-Tune yang dibina hanya 19 unit. Unit yang anda lihat pada imej diatas adalah antara model rare dalam barisan BNR34 iaitu V-Spec II Nür yang dihasilkan sebanyak 1,000 unit.

Namun, apa yang lebih unik pada unit berkenaan, ia adalah sebuah kereta yang boleh dikatakan dalam keadaan baharu di mana masih berbau kedai, sarung plastik tempat duduk belum dibuka, malah meter perbatuan hanya mencatatkan 10 km! Berita baik, unit ini boleh anda miliki kerana ia bakal dilelong oleh BH Auction pada Tokyo Auto Salon, 12 Januari tahun hadapan.

BNR 34 GT-R V-Spec II Nür ini masih lagi dijana enjin petrol enam-silinder sebaris 2.6 liter turbo berkembar RB26DETT. Namun versi istimewa tersebut menerima spesifikasi N1 yang terdiri dari pelbagai tingkat taraf termasuk dinding silinder lebih tebal, saluran air untuk sistem penyejukkan dirombak semula, pam air dan pam minyak pelincir dipertingkat, serta kesemua rod penghubung pada omboh diseimbangkan semula.

Nissan Skyline GT-R R34 V-Spec II Nür –  perbatuan hanya 10 km, akan dilelong dengan jangkaan RM1 juta

Dari luar, enjin ini dapat dibezakan dengan penggunaan penutup kepala enjin (rocker cover) berwarna emas, pengecas turbo bersama manifold ekzos lebih lawas (bagi memberikan kuasa da tork lebih baik), manakala bilah turbin di dalam pengecas berkenaan diberikan unit dari keluli, berbanding bilah seramik yang lebih ringan serta responsif (tetapi lemah sekiranya kuasa ditala lebih tinggi) pada model standard.

Disebabkan era berkenaan pengeluar-pengeluar kenderaan di Jepun masih lagi terikat dengan “Gentlemen Agreement” untuk mengelakkan ‘perperangan kuasa kuda’ berlaku sesama mereka, Nissan mendakwa versi edisi terhad ini masih menjana 280 PS, sama seperti R34 GT-R standard.

Ciri lain, V-Spec II Nür turut diberikan bonet dari material gentian-karbon bagi mengurangkan berat pada bahagian hadapan, serta diberikan suspensi lebih keras bagi meningkatkan tindak balas casis, dan juga brek Brembo yang lebih besar untuk kuasa pemberhentian lebih baik. Bahagian dalaman model ini pula kekal minimalis, hanya diberikan perincian sedikit berbeza contohnya kemasan-kemasan berwarna iridium.

Berapa pula harga kereta yang rare lagi new old stock (NOS) ini? Nissan Skyline GT-R R34 V-Spec II Nür ini dijangka bakal terjual dengan harga antara 25 juta hingga 30 juta Yen (RM906,787 hingga RM1,088,144). Ada masa setahun lagi ni, sempatlah kot nak jual tanah atau benda lain yang patut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required