Weststar perkenal ambulans tekanan negatif guna model Maxus V80 untuk bawa pesakit Covid-19

Weststar perkenal ambulans tekanan negatif guna model Maxus V80 untuk bawa pesakit Covid-19

Dalam usaha bersama untuk mengendalikan krisis Covid-19 di Malaysia, Weststar Group telah menyumbangkan barisan “negative pressure ambulances” untuk kegunaan pengangkutan selamat bagi pesakit Covid-19. Ini merupakan yang pertama seumpamanya di Malaysia, menurut syarikat itu.

Ambulans khas ini dibina khusus menggunakan platfom Weststar Maxus V80, menawarkan tetapan dua tahap perlindungan bagi petugas baris depan yang berurusan secara langsung dengan pesakit Covid-19. Pesakit akan ditempatkan dalam kebuk pengasingan khas yang dilengkapi dengan sistem penapisan tekanan negatif sendiri untuk menghindari saling-jangkitan ketika berurusan dengan mereka.

Ambulans khas ini membolehkan tekanan udara di dalam kenderaan dikekalkan di bawah tekanan barometrik di persekitaran luaran, menjadikan penebat kabinnya sangat berkesan kerana udara hanya boleh mengalir ke dalam kawasan bertekanan lebih rendah, iaitu di dalam ambulans sahaja, dan bukan ke luar.

Udara dalam ambulans berkenaan hanya akan dilepaskan keluar selepas ia telah melalui peranti penapisan bio-keselamatan ekzos tekanan negatif dan dibersihkan oleh penapis HEPA, untuk menghindari pemindahan patogen atau agen jangkitan lain. Turut disediakan ialah peranti pencahayaan ultraviolet untuk menyah-kuman kenderaan selepas setiap kali digunakan.

Ambulans jenis ini kini digunakan oleh hospital kerajaan dan swasta di seluruh negara, termasuk di Jabatan Kesihatan Selangor dan Pusat Kesihatan Universiti Malaya. Pihak terkini yang menyediakan ambulans jenis ini ialah First Ambulance Services, yang ketika ini mengendalikan 44 buah ambulans dengan 140 petugas paramedik dan pemandu.

Setiap ambulans Maxus ini berharga di bawah RM400,000, sama dengan harga ambulans konvensional tetapi mampu menawarkan tahap keselamatan dan perlindungan lebih tinggi, jelas Ketua Pegawai Operasi Weststar Maxus, Julius Jonathan. Datang dengan jaminan lima-tahun dan pakej penyelenggaraan, Westar Group turut menawarkan penyelesaian barisan kenderaan untuk ambulans ini, termasuk program pajakan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required