Kerajaan pertimbang kelonggaran pergerakan, makan di restoran bagi yang sudah terima vaksin penuh

Kerajaan pertimbang kelonggaran pergerakan, makan di restoran bagi yang sudah terima vaksin penuh

Melihat angka kes positif saban hari di Malaysia kini bukanlah satu pengalaman yang menyenangkan. Namun, dari sisi lain, kadar pemberian vaksin kepada warga juga semakin rancak, bahkan antara yang paling pantas di dunia ketika ini. Sebelum ini kita sudah melepasi tahap 200K dos vaksin sehari, tetapi bekalan vaksin yang lebih banyak tiba dalam kadar pantas telah membolehkan Malaysia mencapai angka pemberian baru setiap hari — dengan 460K sehari menjadi yang tertinggi. Ini perlu diberi pujian.

Semalam, Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah ketika menjadikan Labuan sebagai contoh, memaklumkan kes harian akan turun ke tahap bawah 1,000 kes pada Oktober sekiranya kadar vaksinasi dikekalkan pada tahap 150,000 untuk dos kedua sehari. Setakat semalam, daripada 460K dos keseluruhan, 155k merupakan dos kedua.

Dan dalam hal lain pula, hasil daripada perkembangan ini, kerajaan sedang mempertimbangkan untuk melonggarkan peraturan larangan pergerakan ketika ini bagi mereka yang sudah mendapatkan dua suntikan penuh vaksin. Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin memberi gambaran semalam bahawa mereka yang telah divaksin penuh akan dibenarkan bergerak dan makan di restoran tidak lama lagi.

“Kebanyakan orang sudah mendapatkan suntikan vaksin mereka. Jadi, saya telah meminta JKJAV untuk mempertimbangkan kelonggaran bagi mereka yang sudah divaksin penuh untuk membolehkan mereka bergerak dan makan di restoran. Ini akan menunjukkan bahawa ketika kerajaan sedang menguruskan Covid-19, warga tetap boleh meneruskan kehidupan mereka seperti biasa, secara beransur-ansur,” ujarnya, lapor Bernama.

Sementara itu terjadi, jangan lupa bahawa ketika ini sebahagian negeri Selangor masih berada di bawah PKPD, dan PKP penuh seluruh negara masih berlangsung sejak 1 Jun lalu yang menyaksikan tiada pergerakan rentas negeri boleh dilakukan (sejak 10 Mei) kecuali dengan kebenaran pihak berkuasa. Semoga keadaan kita akan bertambah baik dalam beberapa waktu akan datang. Jaga diri, dan kekal selamat, semua.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required