PKPD 34 mukim di Selangor tamat – kembali ke Fasa 1 PPN; bengkel, kedai alat ganti boleh di buka semula

PKPD 34 mukim di Selangor tamat – kembali ke Fasa 1 PPN; bengkel, kedai alat ganti boleh di buka semula

Kerajaan telah mengumumkan bahawa Perintah Kawalan Pergerakan Diperketat (PKPD) di 34 mukim dalam Selangor akan ditamatkan tengah malam ini. Ini bermakna PKPD di mukim-mukim berkenaan bersama berberapa kawasan di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur yang bermula 1 Julai lalu tidak akan bersambung selepas 16 Julai.

Pengumuman ini dibuat oleh Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob siang tadi. Oleh itu segala prosedur operasi standard (SOP) PKPD akan secara automatik akan bertukar kepada SOP Pelan Pemulihan Negara (PPN) Fasa 1, seperti yang telah dikemaskini pada 9 Julai lalu.

Perubahan berkenaan termasuk kapasiti setiap kereta dari rumah yang sama meningkat dari hanya seorang kepada dua orang bagi membolehkan mereka keluar membeli keperluan harian. Walau bagaimanapun, pergerakan masih terhad dalam radius 10 km dari rumah, serta rentas daerah dan negeri tidak dibenarkan sama sekali.

Manakala untuk mendapatkan rawatan dan penjagaan serta kecemasan berkenaan kesihatan, jumlah yang dibenarkan dalam satu kereta penumpang adalah tiga orang termasuk individu yang memerlukan rawatan berkenaan. Manakala untuk teksi dan servis e-hailing, kapasiti yang ditetapkan masih dua orang termasuk pemandu dan penumpang perlu duduk di belakang.

Juga seperti sebelum ini, pasaraya, kedai runcit, kedai serbaneka dan juga farmasi boleh beroperasi dari 8 pagi hingga 8 malam. Namun pusat beli-belah masih lagi tidak dibenarkan beroperasi kecuali pasaraya, kedai serbaneka, farmasi serta premis-premis menjual makanan di dalam bangunan berkenaan boleh di buka dari pukul 8 pagi hingga 8 malam.

Untuk premis-premis makanan lain seperti restoran, medan selera, kiosk, penjaja dan gerai tepi jalan di Selangor kini boleh dibuka bermula 6 pagi hingga 10 pm. ‘Dine-in’ masih belum dibenarkan di mana pelanggan hanya boleh bawa pulang atau memesan makanan menerusi perkhidmatan penghantaran.

PKPD 34 mukim di Selangor tamat – kembali ke Fasa 1 PPN; bengkel, kedai alat ganti boleh di buka semula

Perniagaan-perniagaan lain yang dibenarkan dalam Fasa 1 PPN juga sudah boleh mula beroperasi esok, 17 Julai. Perniagaan runcit yang dibenarkan termasuk kedai haiwan peliharaan dan juga premis lain yang menjual makanan haiwan, dobi (termasuk layan diri), kedai cermin mata dan juga kedai hardware.

Bengkel kenderaan dan kedai alat ganti juga sudah boleh mula beroperasi esok. Namun bilik pameran dan juga kedai cuci kereta masih belum boleh dibuka. Perniagaan-perniagaan yang dinyatakan ini juga hanya dibenarkan beroperasi bermula pukul 8 pagi sehingga 8 malam.

Semalam Ismail Sabri turut mengumumkan berberapa perniagaan lain seperti kedai alat tulis dan juga kedai yang menjual alat komunikasi serta komputer juga sudah boleh dibuka dalam Fasa 1 PPN bermula 16 Julai. Operasi stesen minyak masih tidak berubah iaitu dari 6 pagi sehingga 8 malam, manakala yang terletak di lebuhraya pula dibenarkan beroperasi selama 24-jam.

Akhir sekali, jogging dan juga aktiviti sukan lain yang tidak melibatkan sentuhan dan dilakukan secara berseorangan akan dibenarkan semula di Selangor selepas berakhirnya PKPD ini. Namun aktiviti berbasikal untuk rekreasi serta sukan-sukan lain masih tidak dibenarkan dalam Fasa 1 PPN ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required