Volkswagen Arteon facelift kini di Malaysia — R-Line 2.0 TSI 4Motion, 280 PS, 350 Nm; CKD, RM248,693

Volkswagen Arteon <em>facelift</em> kini di Malaysia — R-Line 2.0 TSI 4Motion, 280 PS, 350 Nm; CKD, RM248,693

Mula dibuka untuk tempahan bulan lalu, Volkswagen Passenger Cars Malaysia (VPCM) hari ini dengan rasminya telah melancarkan Arteon facelift untuk pasaran tempatan. Coupe lima-pintu yang diberi kemaskini berkenaan datang dalam varian R-Line 2.0 TSI 4Motion, dengan tambahan lebih kuasa dan pacuan semua roda.

Penambahan ini tentulah hadir dengan tanda harga yang lebih premium, kereta ini dijual pada harga RM248,693 atas jalan tidak termasuk insurans, hampir RM28,000 lebih tinggi dari sebelumnya. Arteon ini dipasang di Pekan, Pahang, dan untuk itu ia menikmati pengecualian SST penuh hingga hujung tahun ini. Termasuk dalam harga itu ialah jaminan lima-tahun, tanpa had perbatuan dan servis percuma tiga-tahun.

Kuasanya dijana oleh unit EA888 2.0 liter turbocas empat-silinder, kini menghasilkan 280 PS dari 5,100 hingga 6,500 rpm dan 350 Nm antara 1,700 dan 5,600 rpm. Ini 50 PS lebih rendah berbanding model spesifikasi Eropah, tetapi mewakili peningkatan sebanyak 90 PS dan 30 Nm berbanding model sebelum ini.

Volkswagen Arteon <em>facelift</em> kini di Malaysia — R-Line 2.0 TSI 4Motion, 280 PS, 350 Nm; CKD, RM248,693

Enjin ini dipadankan dengan transmisi klac berkembar DSG tujuh-kelajuan, dengan pacuan kini dihantar ke semua empat roda melalui sistem 4Motion. Dengan kelengkapan yang lebih banyak, ia memecut 0-100 km/j dalam masa 5.6 saat.

Dari segi penampilan, Arteon baru ini menggunakan gril yang diberi rekaan semula untuk dilanjutkan ke bahagian jalur lampu LED pada DRL. Lampu belakang juga hadir dengan grafik baru, termasuk bentuk L. Kemasan R-Line menjadikannya lebih agresif, terutama pada bampar depan dengan bilah bukaan udara dalam warna badan serta diffuser belakang warna hitam serta empat muncung ekzos hiasan. Kereta ini juga yang pertama di Malaysia yang menggunakan logo baru Volkswagen.

Bahagian dalam pula diberikan lebih banyak perubahan. Corong udara bersegi dan jalur perak di separuh kabin antara tambahannya. Juga, tiada lagi jam analog di tengah. Turut diberikan ialah suis yang sensitif terhadap sentuhan untuk kawalan pendingin serta stereng rekaan baru. Tidak ketinggalan pencahayaan suasana dalam 30-warna. Kerusi ErgoComfort pula menampilkan rekaan agresif dengan bahagian perehat kepala bersepadu dengan logo R.

Volkswagen Arteon <em>facelift</em> kini di Malaysia — R-Line 2.0 TSI 4Motion, 280 PS, 350 Nm; CKD, RM248,693

Kelengkapan standard pula kekal sama, termasuklah lampu utama LED penuh, lampu balakang LED dengan lampu isyarat sequential dan rim 19-inci Montevideo dua-tona warna seperti sebelum ini. Di dalam, Arteon kekal menggunakan balutan kulit Nappa dengan corak gentian dan lengkap dengan sistem bunyi Harman Kardon 700-watt dengan 12-pembesar suara (sebelum ini menggunakan unit Dynaudio).

Turut melengkapinya adalah ciri tanpa kunci, butang Push Start, kerusi depan larasan kuasa dengan memori untuk pemandu, kawalan pendingin tiga-zon, pengilap dan lampu automatik, cermin pandang belakang anti-silau, skrin sentuh Discover Pro 9.2-inci dengan kawalan gerakan, Apple CarPlay tanpa wayar dan Android Auto, penyerap hentak adaptif Dynamic Chassis Control (DCC), kamera 360-darjah dan pintu ruang belakang tanpa kendalian tangan.

Dari sudut keselamatan, Arteon menerima ciri bantuan mengekalkan lorong, peninjau titik buta, amaran lintasan trafik di belakang, enam beg-udara, ABS dengan EBD dan bantuan brek, kawalan kestabilan, brek pasca-perlanggaran dan ISOFIX. Bagaimanapun, kereta ini masih tidak dilengkapi dengan ciri brek kecemasan autonomous, walaupun hadir dengan kamera untuk ciri pengekalan lorong.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required