Audi R8 LMS GT3 evo II – larasan suspensi, elektronik dan aerodinamik diperbaiki, siap pendingin hawa

Audi R8 LMS GT3 evo II – larasan suspensi, elektronik dan aerodinamik diperbaiki, siap pendingin hawa

Program lumba pelanggan Audi Sport telah mendedahkan Audi R8 LMS GT3 untuk musim 2022, yang kini tiba dalam versi “evo II”, membawa beberapa perubahan khas yang memenuhi keperluan pasukan lumba persendirian pelanggan mereka.

Enjin model baru ini masih lagi sama seperti kereta lumba generasi kedua versi tahun 2019, iaitu unit V10 5.2 liter NA yang dipadankan bersama transmisi manual enam kelajuan sequential, mampu menghasilkan kuasa 585 hp dan 550 Nm tork, bergantung kepada peraturan perlumbaan yang ditetapkan.

Enjin versi evo II ini bagaimanapun telah dipasang dengan sistem saluran udara baru yang mempunyai panjang tambahan 30 mm dan boleh memberikan peningkatan tork pada tahap rpm rendah dan pertengahan. Sebagai makluman, enjin ini dikeluarkan di kilang yang sama dengan enjin kereta biasa yang digunakan atas jalan, dan ia masih mengekalkan selang servis 10,000 km dan 20,000 km untuk rebuild.

Sistem kawalan cengkaman boleh ubah pada versi evo II ini juga telah dirujuk semula, dengan kini membenarkan kawalan sewaktu di apex selekoh dan waktu keluar selekoh, dengan kedua-duanya boleh dilaras secara berasingan. Kawalan baru ini boleh dilakukan menggunakan butang pada roda stereng.

Audi R8 LMS GT3 evo II – larasan suspensi, elektronik dan aerodinamik diperbaiki, siap pendingin hawa

Bagi suspensi, R8 LMS GT3 evo II kini menggunakan penyerap yang boleh dilaras empat cara. Menurut Audi, jika dibandingkan dengan unit larasan dua cara yang digunakan pada kereta lumba sebelum ini, unit baru memberikan talaan yang lebih halus tanpa sebarang ubah suai tambahan.

Ciri aerodinamik juga ditambah baik dengan tujuan menjadikan kereta ini lebih stabil, terutamanya waktu membrek dan bukannya untuk mencapai “nilai aerodinamik tertinggi”. Antara bahagian penting yang diubah adalah spoiler serta lantainya.

Akhir sekali, versi evo II ini dipasang dengan sistem pendingin hawa yang hampir sama seperti kereta jalanan biasa dan dianggap penting untuk membantu pemandu terus fokus dalam perlumbaan, terutamanya apabila suhu sekitar tinggi dan melibatkan perlumbaan jarak jauh.

Harga Audi R8 LMS GT3 evo II untuk tahun 2022 ini boleh ditempah sebagai sebuah kereta yang lengkap pada harga 429,000 euro (RM2.14 juta), atau juga boleh dibeli sebagai sebuah kit naik taraf bagi mereka yang sudah mempunyai R8 LMS GT3 sebelum ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required