Aprilia Tuareg 660 didedah – enjin 660 cc, 80 hp, 70 Nm

Aprilia Tuareg 660 didedah – enjin 660 cc, 80 hp, 70 Nm

Selepas memperkenalkan dua model baru dalam kategori pertengahan, iaitu sportsbike RS660 dan naked Tuono 660, Aprilia kini menunjukkan pula Tuareg 660, yang merupakan sebuah motosikal adventure. Semua tiga model ini menggunakan enjin sama iaitu unit dua silinder selari 660 cc.

Sementara pada RS660 dan Tuono 660 enjin ini mampu menghasilkan masing-masing 100 hp dan 95 hp, pada Tuareg pula, kuasanya direndahkan lagi menjadi 80 hp. Walaubagaimanapun, ia ditala untuk memberikan lebih tork pada tahap rpm rendah dan pertengahan, dengan jumlah maksimum sebanyak 70 Nm (RS660 dan Tuono 660 cuma menghasilkan 67 Nm tork).

Dalam perincian awal yang didedahkan untuk Tuareg 660 ini, Aprilia turut memberitahu ia cuma akan mempunyai berat 187 kg, serta tinggi tempat duduk bawah 860 mm supaya mudah dinikmati oleh lebih ramai penunggang. Tangki bahan api pula berkapasiti 18 liter.

Informasi penting motosikal boleh dilihat melalui skrin TFT-LCD 5.0 inci di hadapan penunggang, dan ia juga dilengkapi dengan sistem seperti elektronik seperti kawalan cengkaman, cruise control serta empat mod tunggangan – dua daripadanya boleh diubah suai untuk offroad.

Rim kelihatan seperti gabungan unit 17 inci di belakang dan 19 inci di hadapan, dan ia disambung kepada casis dengan suspensi yang mampu memberikan jarak gerak 240 mm. Bahagian hadapan mendapat tetapan brek cakera berkembar dengan angkup Brembo sementara belakang pula dipasang angkup satu piston. ABS datang secara standard dan ia boleh ditutup bagi memudahkan tunggangan di kawasan offroad.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required