Land Rover Defender Trophy Edition – model edisi terhad inspirasi Camel Trophy, hanya 220 unit di AS

Land Rover Defender Trophy Edition – model edisi terhad inspirasi Camel Trophy, hanya 220 unit di AS

Selain digunakan oleh pelbagai unit penyelamat, satu lagi perkara ikonik yang dikaitkan dengan Land Rover Defender klasik sudah tentulah ekspedisi Camel Trophy yang berlangsung pada era 80’an dan 90’an. Bagi memperingati ekspedisi tersebut, Land Rover menghasilkan model edisi terhad Defender Trophy Edition menerusi model generasi baharu yang mula diperkenalkan pada 2019.

Hanya 220-unit Defender Trophy Edition ini dihasilkan dan ia hanya untuk pasaran Amerika Syarikat. Secara spesifiknya, model istimewa ini diasaskan dari versi lima pintu Defender 110 P400 X-Dynamic SE 2022, dan diberikan pelbagai perincian unik.

Pada bahagian luaran, sudah tentu model ini menerima warna badan ikonik kuning yang digelar Eastnor Yellow dan hitam, bersama logo “Land Rover Trophy” pada pintu yang kelihatan seperti logo Camel Trophy. Ia kemudiannya diberikan berberapa kelengkapan lasak seperti skid plate hadapan, rak bumbung lengkap dengan tangga sisi, mud flap, dan juga pemampat udara bersepadu.

Land Rover Defender Trophy Edition – model edisi terhad inspirasi Camel Trophy, hanya 220 unit di AS

Pembeli turut boleh memadankan unit winch secara opsyenal. Manakala pada bahagian kargo di belakang, Defender Trophy Edition ini diberikan pelapik lantai yang diperbuat dari getah bagi meletakkan kelengkapan berlumpur.

Selain itu, model ini juga ditawarkan dengan pelbagai pakej opsyenal lain antaranya suspensi udara, cold climate pack, off-road pack, advanced off-road capability pack, sistem cermin pandang belakang menggunakan kamera, dan juga penarik tunda.

Seperti model yang menjadi asasnya, Land Rover Defender Trophy Edition ini turut dijana oleh enjin Ingenium 3.0 liter enam-silinder sebaris bersama sistem hibrid ringkas, yang menghasilkan kuasa 400 PS dan tork maksima 550 Nm bermula 2,000 rpm hingga 5,000 rpm.

Anda bukan sahaja dapat berangan untuk menjadi salah seorang peserta Camel Trophy sekiranya membeli model edisi terhad ini, malah Land Rover turut akan membawa setiap pemiliknya untuk menyertai acara off-road Trophy Competition yang akan diadakan di Biltmore Estate yang terletak di Asheville, North Carolina.

Tak cukup dengan itu, peserta yang memenangi acara di Amerika berkenaan turut akan di bawa untuk masuk ke peringkat akhir pertandingan yang diadakan di Eastnor Castle, United Kingdom tahun hadapan. Land Rover Defender Trophy Edition ini akan mula dijual di Amerika Syarikat bulan hadapan, dengan harga US$90,000 (RM380,893).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required