Toyota Corolla kuasa hidrogen tamatkan perlumbaan jarak jauh Super Taikyu di Jepun, enjin 1.6L GR Yaris

Toyota Corolla kuasa hidrogen tamatkan perlumbaan jarak jauh Super Taikyu di Jepun, enjin 1.6L GR Yaris

Sebuah Toyota Corolla yang menggunakan hidrogen sebagai bahan bakar telah melengkapkan perlumbaan jarak jauh Super Taikyu selama lima jam di Jepun, dengan berada di tempat ke 43 daripada 44 keseluruhan kereta yang menamatkan perlumbaan. Ia dipandu oleh Takuto Iguchi, Takamitsu Matsui, Masahiro Sasaki dan presiden Toyota sendiri, Akio Toyoda.

“Kami berjaya menghabiskan perlumbaan Fuji 24 Hours tetapi dengan pelbagai masalah, jadi kami berhasrat memperbaiki ketahanan kereta ini. Kami menukar sepenuhnya spesifikasi enjin, menjadikan pecutan bertambah baik 9%, berat dikurangkan 40 kg dan beberapa perubahan tetapan lain seperti ketinggian roll centre, kata presiden Toyota Gazoo Racing, Koji Sato kepada motorsport.com.

Kereta lumba Corolla kuasa hidrogen ini menggunakan enjin tiga silinder 1.6 liter turbo sama seperti GR Yaris yang dipasarkan kepada orang awam, tetapi disesuaikan dengan bahan bakar hidrogen termampat untuk menggantikan petrol. Dalam keadaan standard, enjin G16E-GTS petrol ini mampu menghasilkan 261 PS pada 6,500 rpm dan 360 Nm tork pada 3,000 hingga 4,600 rpm (versi Eropah), sementara model pasaran Jepun menghasilkan lebih 11 PS dan 10 Nm.

Toyota Corolla kuasa hidrogen tamatkan perlumbaan jarak jauh Super Taikyu di Jepun, enjin 1.6L GR Yaris

Menurut Sato, peningkatan lain yang dilakukan selepas perbincangan dengan FIA adalah kadan aliran bahan api yang dipertingkat sebanyak 40%. Semasa sesi kelayakan, Corolla kuasa hidrogen ini berjaya mendapat tempat ke-37, dengan catatan masa terbaik dua minit 9.992 saat, iaitu dua saat lebih laju berbanding pelumba kelas ST-5 yang paling perlahan dan beza cuma satu saat dengan kereta kelas ST-4 yang paling perlahan.

Kereta lumba hidrogen Toyota ini diletakkan dalam kategori ST-Q, dengan menggunakan penampilan ORC Rookie Racing, dan menamatkan perlumbaan 27 pusingan di belakang pemenang keseluruhan, McLaren 720S GT3 pasukan Floral Racing ABSSA Motorsport yang dipandu oleh Keita Sawa, Teruhiko Hamano dan Shintaro Kawabata.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required