Pikes Peak Hill Climb putuskan tiada lagi kategori motosikal selepas ini – sudah ragut banyak nyawa

Pikes Peak Hill Climb putuskan tiada lagi kategori motosikal selepas ini – sudah ragut banyak nyawa

Sejak dari awal penganjurannya pada tahun 1916 lagi, Pikes Peak International Hill Climb (PPIHC) telah melibatkan kategori motosikal. Walaubagaimanapun, sejak kematian Carlin Dunne pada tahun 2019, penganjurnya telah mula merujuk semula sama ada saingan bagi kategori motosikal patut diteruskan atau tidak.

Selepas dua tahun membuat kajian dan mendapatkan pandangan dari pelbagai pihak dalam sukan permotoran, ahli lembaga pengarah PPIHC telah mengambil keputusan menghentikan pertandingan bagi jentera jenis ini.

“Saingan motosikal telah menjadi sebahagian daripada sejarah PPIHC sejak tahun 1916, dan telah menjadi kedua-dua, menarik dan juga tragik bagi peserta dan peminat. Ini telah menjadi satu proses yang panjang dan keputusan yang sukar, tetapi kami percaya ia adalah keputusan yang betul dan menjadi bersesuaian dengan kepentingan pertubuhan buat masa ini,” kata pengerusi sementara lembaga PPIHC, Fred Veitch.

Pikes Peak Hill Climb putuskan tiada lagi kategori motosikal selepas ini – sudah ragut banyak nyawa

Sebagai makluman, selain Dunne, terdapat beberapa orang lagi pelumba motosikal yang mengalami kemalangan dan meninggal dunia waktu berlumba dalam PPIHC termasuk Carl Sorenson (2015), Bobby Goodin (2014) dan Bill Gross (1982).

Turut dikenali sebagai The Race to the Clouds, PPIHC melibatkan perlumbaan sepanjang 19.99 km, 156 selekoh dan garis penamatnya berada pada ketinggian 4,300 meter dari paras laut. Selain daripada jalan yang mencabar, perlumbaan ini juga menguji ketahanan pelumba serta jentera kerana ketumpatan udara yang berbeza sepanjang perlumbaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required