Cukai jalan kenderaan persendirian boleh diperbaharui di Puspakom di Semenanjung M’sia mulai hari ini-JPJ

Cukai jalan kenderaan persendirian boleh diperbaharui di Puspakom di Semenanjung M’sia mulai hari ini-JPJ

Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) mengumumkan mulai hari ini, 1 September 2021, orang ramai boleh memperbaharui Lesen Kenderaan Motor (LKM) atau cukai jalan yang melibatkan kenderaan persendirian di Pusat Pemeriksaan Puspakom. Sebelum ini, urusniaga pembaharuan LKM di Puspakom hanya melibatkan kenderaan decontrolled (kenderaan barangan dengan berat 7,500 kg ke bawah) sahaja.

Menurut JPJ, inisiatif urusniaga pembaharuan LKM bagi kenderaan persendirian di Puspakom ini akan dilaksanakan secara berperingkat di semua 39 pusat pemeriksaan cawangannya di seluruh Semenanjung Malaysia. Di mana, fasa awal pelaksanaan pembaharuan LKM, hanya akan melibatkan kenderaan persendirian, sama ada dimiliki oleh individu mahupun oleh syarikat. Seterusnya, inisiatif ini akan diperluaskan kepada urusniaga pembaharuan LKM motosikal dan kenderaan e-hailing, yang dijangka mula dilaksanakan pada bulan November 2021.

“Orang ramai yang ingin melaksanakan urusniaga pembaharuan LKM di Puspakom bolehlah membuat temujanji secara dalam talian (online) di laman portal https://lkm-appointment.puspakom.com.my. Urusniaga secara walk-in pada masa ini adalah tidak dibenarkan. Ini adalah untuk mengekang daripada berlakunya penularan wabak Covid-19. Mod pembayaran yang diterima di kaunter Puspakom pada masa ini adalah secara tunai,” kata kenyataan yang dikeluarkan oleh JPJ.

Cukai jalan kenderaan persendirian boleh diperbaharui di Puspakom di Semenanjung M’sia mulai hari ini-JPJ

JPJ turut berkata, pihaknya dan Puspakom sentiasa komited ke arah memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada orang ramai serta memastikan ia dapat dilaksanakan dengan lancar dan teratur, selaras dengan objektif yang digariskan.

“Diharapkan, melalui inisiatif pembaharuan LKM di Pusat Pemeriksaan Puspakom ini akan dapat memenuhi permintaan dan jangkaan pelanggan yang memerlukan perkhidmatan yang lebih efisien, cepat dan cekap serta menyediakan kemudahan alternatif selain daripada saluran perkhidmatan sedia ada (kaunter/kiosk JPJ, Pos Malaysia, MyEG dan Portal mySIKAP JPJ),” tambah JPJ lagi.

Sebelum ini, JPJ turut mengingatkan orang ramai agar segera memperbaharui LKM dan lesen memandu yang telah tamat tempoh kerana ia tidak akan dilanjutkan lagi selepas 30 September 2021. Di mana, mulai 1 Oktober 2021, JPJ dan Polis DiRaja Malaysia (PDRM) akan membuat pemantauan pematuhan dan penguatkuasaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required