Lesen memandu, cukai jalan perlu diperbaharui sebelum 30 Sep – JPJ, PDRM pantau mulai 1 Okt

Lesen memandu, cukai jalan perlu diperbaharui sebelum 30 Sep – JPJ, PDRM pantau mulai 1 Okt

Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) mengingatkan orang ramai agar memperbaharui Lesen Kenderaan Motor (LKM) dan Lesen Memandu Malaysia (LMM) termasuk Lesen Vokasional (GDL/PSV) yang telah tamat tempoh, sebelum 30 September 2021. Ini memandangkan tempoh lanjutan pembaharuan bagi LKM dan LMM tidak akan disambung selepas tarikh tersebut.

Malahan JPJ turut memaklumkan pihaknya dan Polis DiRaja Malaysia (PDRM) akan membuat pemantauan pematuhan dan penguatkuasaan mulai 1 Oktober 2021.

“Pemilik kenderaan yang LKM telah tamat tempoh hendaklah memastikan kenderaan masing-masing memiliki perlindungan insurans yang sah dan menunjukkan salinan sijil perlindungan insurans (e-cover note) sekiranya diminta pihak berkuasa, jika ingin memandu sebelum berkesempatan untuk memperbaharuinya.

Lesen memandu, cukai jalan perlu diperbaharui sebelum 30 Sep – JPJ, PDRM pantau mulai 1 Okt

“Orang ramai disarankan agar membuat urusniaga secara dalam talian iaitu melalui portal mySIKAP awam mahupun rakan strategik JPJ iaitu myEG. Sebarang urusniaga yang tidak dapat dilaksanakan secara dalam talian, orang ramai boleh melakukannya di kaunter JPJ secara temujanji,” ujar kenyataan terbabit. Untuk membuat temujanji di mana-mana kaunter JPJ, anda boleh melayari laman web rasmi JPJ untuk mendapatkan pautan terus cawangan berkenaan.

JPJ turut berkata, demi menjamin kelancaran dan keselamatan orang ramai pada waktu pandemik covid-19 ini juga, pengoperasian semula urusniaga JPJ di semua cawangan POS Malaysia akan bermula pada 9 Ogos ini.

“Pihak kami juga akan memastikan bekalan/stok dokumen keselamatan LKM dan LMM adalah mencukupi bagi tujuan urusniaga pembaharuan LKM dan LMM oleh orang ramai,” sambung JPJ lagi.

Walau bagaimanapun, orang ramai adalah diingatkan supaya sentiasa mematuhi semua SOP Covid-19 yang ketat bagi tujuan mengelakkan daripada berlakunya penularan virus ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

  • Muhammad salam on Aug 05, 2021 at 7:50 pm

    Boleh ka saya menghidupkan lesin B2,D saya bulan ini tetap sudah mati hampir 1 tahun lebih saya jugak berulang kali pergi ke cawangan UTC tetapi ape kan daya selalu tutup dan sehingga skrg saya belum menghidupkan lesin B2,D saya…seaidai nye add pihak berkuasa menahan saya ?ape kah alasan perlu saya menjawab kepada anggota bertugas?

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 2
  • Aiyub bin zainuddin on Aug 07, 2021 at 12:23 pm

    lesen d dn b2 sy dh hampir 3tahun mati. Sy nk tanya blh ke klu sy hidupkan lesen sy.. Klu blh mcm mana caranya.. sbb x hidupkan lesen. Sy berkeje di luar nagara. Selama 3tahun..

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required