Boleh datang terus ke Pejabat Pos untuk perbaharui lesen memandu dan cukai jalan mulai 6 Sept 2021

Boleh datang terus ke Pejabat Pos untuk perbaharui lesen memandu dan cukai jalan mulai  6 Sept 2021

Minggu lalu Kementerian Pengangkutan telah mengumumkan mulai hari ini, 6 September 2021, semua kaunter perkhidmatan JPJ akan beroperasi dengan kapasiti 100% dan kunjungan secara terus atau walk-in kini dibenarkan. Selain JPJ, orang ramai juga boleh membuat memperbaharui lesen memandu dan cukai jalan (LKM) di mana-mana cawangan Puspakom.

Kini, Pos Malaysia juga telah mengumumkan semua pejabat pos di seluruh negara akan menerima kunjungan terus untuk perkhidmatan JPJ iaitu bagi memperbaharui lesen memandu dan cukai jalan. Ini bermakna, sistem temujanji yang dilaksanakan sebelum ini telah dibatalkan.

“Pelanggan yang sudah memiliki slot temujanji untuk urusan JPJ boleh meneruskan temujanji tersebut di mana-mana cawangan pejabat Pos, mengikut tarikh dan masa yang dipilih, atau boleh juga datang secara walk-in untuk urusan berkenaan,” ujar Pos Malaysia dalam kenyataannya.

Boleh datang terus ke Pejabat Pos untuk perbaharui lesen memandu dan cukai jalan mulai  6 Sept 2021

Untuk memastikan keselamatan semua pihak, prosedur operasi standars (SOP) yang ditetapkan oleh Majlis Keselamatan Negara (MKN) dan Kementerian Keseihatan Malaysia (KKM) akan terus dilaksanakan di pejabat pos termasuk mengehadkan jumlah pelanggan di dalam premis, mewajibkan pemakaian pelitup muka, pemeriksaan suhu badan, daftar masuk dengan aplikasi MySejahtera dan penjarakkan sosial.

Pos Malaysia turut berkata, “Pelanggan yang mempunyai simptom Covid-19 tidak akan dibenarkan masuk ke dalam premis”. Jika membuat urusan berkenaan di JPJ, orang ramai yang berkunjung secara walk-in perlulah telah lengkap dengan dua dos vaksinasi, dan aplikasi MySejahtera mereka perlulah menunjukkan status rendah risiko atau low risk status.

Seperti yang telah diumumkan oleh kerajaan sebelum ini, tempoh pembaharuan lesen memandu dan cukai jalan yang telah luput dilanjutkan sehingga 31 Disember 2021. Kementerian Pengangkutan berkata, mana-mana pemilik lesen memandu dan cukai jalan yang telah tamat tempoh tidak akan dikenakan tindakan penguatkuasaan dan pematuhan oleh pihak JPJ serta Polis Diraja Malaysia (PDRM) sehingga 31 Disember 2021. Walau bagaimana pun, bagi cukai jalan telah tamat tempoh, pemilik perlu memastikan kenderaan masing-masing dilindungi insurans yang sah. Malah Sijil Perlindungan Insurans (e-cover note) yang sah perlu dipaparkan dan ditunjukkan bagi tujuan pemeriksaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required