Statistik sektor borong dan runcit menguncup 14.7% pada Julai, automotif paling teruk dengan -85.4%

Statistik sektor borong dan runcit menguncup 14.7% pada Julai, automotif paling teruk dengan -85.4%

Sektor borong dan runcit Malaysia dilaporkan menguncup sebanyak 14.7% bagi tempoh sama tahunan sehingga Julai 2021, kepada RM92.7 bilion. Menurut Jabatan Perangkaan, seperti dilaporkan oleh Malay Mail, kenderaan motor menyumbang kepada pertumbuhan negatif pada kadar -85.4%, diikuti perniagaan runcit dengan -8.1% dan -1.1% bagi perniagaan borong.

Dalam subsektor perniagaan runcit, Jualan Runcit bagi Bahan Api Automotif dalam Kedai Khusus jatuh sebanyak 14.1%, Jualan Runcit bagi Barangan Lain dalam Kedai Khusus jatuh 11.1% dan Jualan Runcit dalam Kedai Bukan-Khusus menurun 10.8% berbanding tempoh sama tahun lalu.

Pecahan bagi kategori perniagaan borong pula melibatkan Borongan Berasaskan Yuran atau Kontrak (-22.1%), Borongan Barangan Isi Rumah (-12.1%), Borongan Mesin, Peralatan dan Bekalan (-10.4%) dan Perniagaan Borongan Bukan Khusus (-1.2%).

Statistik sektor borong dan runcit menguncup 14.7% pada Julai, automotif paling teruk dengan -85.4%

Bagi kenderaan motor, ia dipecahkan kepada Penyelenggaraan dan Baik Pulih Kenderaan (-88.7%), Jualan Alan Ganti dan Aksesori Kenderaan (-87.4%) dan Jualan, Penyelenggaraan dan Baik Pulih Motosikal (-86.9%).

Memang angka bagi kenderaan motor ini mengejutkan, tetapi perlu diingat bahawa kita berada di dalam PKP penuh sepanjang Julai lalu, dan sektor automotif dibekukan sepenuhnya operasi mereka — bekalan alat ganti, kilang kenderaan dan bilik pameran semuanya terpaksa ditutup. Tiada pergerakan, bermaksud kenderaan juga tidak dihantar untuk servis dan baik pulih seperti selalu.

Sektor automotif dibenarkan beroperasi semula pertengahan Ogos, dan dengan kilang kembali mengeluarkan kenderaan dan jualan mula meningkat semua untuk melangsaikan tunggakan pesanan, jualan pada Ogos meningkat banyak. Corak yang sama dijangka untuk September, dengan operasi dan jualan berjalan untuk tempoh sebulan penuh.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required