Kementerian Kewangan arahkan bank di Malaysia beri moratorium tanpa faedah bagi Oktober-Disember 2021

Kementerian Kewangan arahkan bank di Malaysia beri moratorium tanpa faedah bagi Oktober-Disember 2021

Institusi perbankan di Malaysia telah diarahkan oleh Kementerian Kewangan untuk segera memberikan pengecualian faedah bayaran bagi penerima moratorium pinjaman bank, lapor The Edge dan Business Today.

Menteri Kewangan, Datuk Seri Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz berkata dalam satu kenyataan bahawa ini akan melibatkan penerima moratorium dari segmen B50; kategori 50% terbawah dalam pengkelasan pendapatan di Malaysia. Pengecualian bayaran faedah yang dirancang ini akan diberikan selama tempoh tiga bulan dalam suku keempat tahun ini, bermaksud dari Oktober hingga Disember 2021.

Terdahulu dalam bulan Jun, Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin telah mengumumkan moratorium pinjaman bank untuk tempoh enam bulan kepada semua warga negara Malaysia di bawah pakej Pemulih, sama seperti yang diberikan ketika PKP yang pertama, awal tahun lalu.

Meliputi warga negara Malaysia dari segmen B40 hingga T20, termasuk juga usahawan mikro, mereka yang memerlukan bantuan hanya perlu memohon dengan bank masing-masing. Zafrul juga berkata ketika itu, ini membolehkan peminjam menangguhkan bayaran kepada tarikh kemudian, tetapi tiada pengecualian daripada kadar faedah.

Kementerian Kewangan arahkan bank di Malaysia beri moratorium tanpa faedah bagi Oktober-Disember 2021

Bagaimanapun, beliau kemudiannya menambah bahawa bank boleh memansuhkan kadar faedah dan caj penalti yang terlibat bagi peminjam yang mengambil moratorium. Kenyataan terbarunya ini kelihatan seperti melanjutkan lagi perkara ini, memandangkan penerima moratorium kelas B50 tidak perlu membayar faedah bagi tempoh tiga bulan seperti yang dinyatakan ini.

Arahan Kementerian Kewangan kepada institusi bank ini datang selepas mesyuarat Kabinet pada 10 September lalu, di mana jemaah menteri telah meluluskan cadangan untuk membentangkan perubahan kepada Akta Langkah Sementara Bagi Kewangan Kerajaan (Covid-19) 2020. Ini turut membolehkan kerajaan untuk menaikkan had siling dana Covid-19 negara kepada RM110 bilion daripada RM65 bilion sebelum ini, dan dalam masa sama masih menaikkan had berkanun bagi hutang kerajaan persekutuan daripada 60% kepada 65% daripada GDP.

“Perubahan terhadap peratura ini akan dibentang di Dewan Rakyat pada Oktober dan disasarkan antaranya untuk mengukuhkan sistem kesihatan awam, terutama untuk mengekang Covid-19 dan merawat pesakitnya, memperbaiki bantuan tunai secara langsung kepada rakyat dan menyokong kelangsungan perniagaan, terutama perusahaan kecil dan sederhana (SME), serta mikro SME,” jelas Zafrul.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required