Stesen minyak dibenarkan kembali beroperasi dari 6 pagi-12 tengahmalam mulai 23 September ini – PM

Stesen minyak dibenarkan kembali beroperasi dari 6 pagi-12 tengahmalam mulai 23 September ini – PM

Perdana Menteri Dato’ Seri Ismail Sabri Yaakob, yang juga Pengerusi Jawatankuasa Khas Pengurusan Pandemik Covid-19 sebentar tadi telah mengumumkan beberapa premis perniagaan seperti stesen minyak, kedai makan, kedai serbaneka, kedai runcit dan restoran kini dibenarkan kembali beroperasi dari jam 6 pagi hingga 12 tengahmalam berkuatkuasa esok, 23 September 2021.

Walau bagaimana pun, kehadiran para pekerja di premis perniagaan yang dibenarkan beroperasi adalah pada kapasiti 100% dengan syarat majikan dan semua pekerja telah lengkap divaksinasi.

Dalam Mesyuarat Khas Pengurusan Pandemik hari ini juga telah bersetuju untuk peralihan fasa beberapa negeri berkuatkuasa pada 24 September 2021. Negeri-negeri terbabit ialah Negeri Sembilan (beralih dari Fasa 3 ke Fasa 4), Pahang (Fasa 2 ke Fasa 3) dan Johor (Fasa 1 ke Fasa 2).

Menurut beliau, keputusan ini dilakukan berdasarkan penilaian risiko semasa yang dibuat oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dan Majlis Keselamatan Negara (MKN).

“Kerajaan menyeru dengan kelonggaran-kelonggaran yang diberikan ini, ia dapat dimanfaatkan sepenuhnya oleh rakyat dengan penuh disiplin dan tanggungjawab. Patuhi setiap SOP yang ditetapkan, pakai pelitup muka, amalkan penjarakan fizikal, dan sentiasa menjaga keselamatan serta kebersihan diri,” kata beliau menerusi kenyataan yang dikeluarkan itu.

Semalam, Menteri Kanan Pertahanan, Datuk Seri Hishammuddin Hussein telah mengesahkan cadangan tersebut dan katanya perkara tersebut akan diputuskan oleh Jawatankuasa Khas Pengurusan Pandemik hari ini. Walau bagaimana pun, katanya, kebenaran itu dikecualikan di kawasan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required